Abstract. High sensitivity is an individual disposition to perceive and process external and internal stimuli more intensely than the average population. For measuring high sensitivity, Aron and Aron (1997) developed a unidimensional self-report questionnaire. However, Smolewska, McCabe, and Woody (2006) fitted a model with three correlated factors: ease of excitation, aesthetic sensitivity, and low sensory threshold. Both models were questioned by Evans and Rothbart (2008) who postulated a two-factor structure: negative affect and orienting sensitivity. Nonetheless, the studies presented so far are based on small samples and did not address the issues of the ordinal data and measurement invariance. We presented the first study that compared all postulated models, thereby taking the ordinal data into account, and evaluated the measurement invariance. We adopted the High Sensitive Person (HSP)-Scale for German-speaking populations and found that a three-factor model provided the best fit. However, we excluded 13 items because of their low factor loadings or high intercorrelations. The revised HSP-Scale fit a three-factor model. Furthermore, we could establish a high level of measurement invariance (strict invariance), indicating equality of loadings, thresholds, and residual variances across sex. The scale showed good psychometric properties and high test-retest reliability. Finally, relationships with psychological symptoms were presented.
Zusammenfassung Problem Die deutsche Fassung der Highly Sensitive Person Scale (HSPS-G) ist ein Verfahren zur Feststellung der Ausprägung des Merkmals Feinfühligkeit. Diese Skala wurde bisher in der deutschen Fassung validiert (Konrad & Herzberg, 2017), eine Normierung für die deutschsprachige Allgemeinbevölkerung steht allerdings noch aus. Methode Zur Erstellung von Normwerten der Skala für die Allgemeinbevölkerung wurden N=7458 Personen (n=6251 Frauen, n=1207 Männer) im Alter von 14–80 Jahren (MW=37.80, SD=11.75) im deutschsprachigen Raum (Deutschland, Österreich, Schweiz) online befragt. Ergebnisse Die Varianzanalyse zeigte höhere Werte für Frauen, so dass geschlechtsspezifische Normen notwendig sind. Daher werden geschlechtsspezifische Normwerte für die Subskalen der HSPS-G als auch für den HSPS-G-Gesamtscore bereitgestellt. Mit diesen Prozenträngen und T-Werten stehen erstmals Vergleichsdaten für das im deutschen Sprachraum etablierte Instrument zur Verfügung, die die Interpretation interindividueller und intraindividueller Unterschiede vor dem Hintergrund von Bevölkerungsangaben erlauben.
(1) Background: Dental anxiety with disease value usually leads to avoidance of dental treatment. For the initial diagnosis of the level of anxiety, questionnaires such as the Hierarchical Anxiety Questionnaire (HAQ) are suitable. The construct of sensory processing sensitivity (SPS) describes a general trait in which people with a higher degree of SPS perceive information more strongly and process it more thoroughly. (2) Methods: This cross-sectional study evaluated the relationship between dental anxiety and higher levels of SPS in 116 soldiers referred with different stages of periodontitis for mandatory dental fitness before military deployment. (3) Results: The proportion of patients with periodontitis in stage III + IV was 39% and in stage I + II was 27%. The mean cumulative values of the questionnaires were 20.9 ± 10.6 for HAQ and 27.7 ± 16.0 for SPS. Eleven moderately anxious patients had a SPS value of 37.4 ± 13.5 and 10 highly anxious patients had a value of 36.3 ± 14.1. Patients diagnosed with stage III + IV periodontitis showed significantly higher values on the SPS subscale Low Sensory Threshold (LST), which describes overstimulation by external sensory stimuli, compared to patients with stage I + II periodontitis. Dental anxiety showed moderately significant correlations with the SPS subscale Ease of Excitation (EOE), which measures emotional reactivity to physiological stimuli. (4) Conclusions: Due to the frequency of dental anxiety and higher sensitivity in patients with severe periodontitis, it is useful to record said frequency.
ZusammenfassungMenschen mit Hochsensibilität (SPS; Aron und Aron 1997) und einer Borderline-Persönlichkeitsstörung (BPS) weisen, basierend auf ihrem Temperament, Gemeinsamkeiten in Bezug auf ihre hohe Empfindsamkeit und Verletzlichkeit auf. Beide Personenkreise zeigen beispielsweise Beziehungsängste und Sorge vor interpersoneller Zurückweisung. Erste Hinweise auf einen Zusammenhang zwischen einer BPS und SPS liefert eine Studie von Meyer et al. (2005). Im Zeitraum 2015–2016 wurden im deutschsprachigen Raum N = 1105 Erwachsene (MW-Alter 39,75 Jahre; SD = 11,50, 954 Frauen) online zu ihrer Feinfühligkeit und ihren BPS Symptomen befragt. SPS wurde mit der validierten deutschen Fassung der High Sensitiv Person Scale (HSPS-G) erhoben. Die BPS Symptome wurden mithilfe der Subskala Borderline (BL) des Persönlichkeits-Stil- und Störungs-Inventar (PSSI) erfasst. Die Korrelationen zwischen PSSI-BL und SPS zeigten schwache bis mittlere Zusammenhänge, jedoch waren die Zusammenhänge nach Auspartialisierung der jeweils anderen beiden Subskalen der HSPS‑G mit BL (spontaner-Borderline-Typus) geringer und finden sich eher im Zusammenhang mit dem Faktor EOE (Leichte Erregbarkeit) wieder. Im Gruppenvergleich berichten hochsensible Menschen höhere Werte auf der PSSI-BL-Subskala als Nicht-Hochsensible. Da BPS und SPS Überschneidungspunkte aufweisen, sollte SPS bei BPS gegebenenfalls mit in Erwägung gezogen werden. Behandlungsimplikationen nach kognitiv-behavioralen Ansätzen werden vorgeschlagen.
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