BackgroundUnaccompanied refugee minors (URMs) are a group who are vulnerable to developing posttraumatic stress symptoms (PTSS). However, they rarely receive the treatment that is indicated and there are no treatment studies focusing exclusively on this group of adolescents. This case study evaluates the feasibility of trauma-focused cognitive behavioral therapy (TF-CBT) for URMs with PTSS.MethodA health care utilization sample of N = 6 was assessed prior to and after treatment with TF-CBT. Therapists were asked to report differences in treatment application and content in comparison to TF-CBT standard protocol.ResultsWe found moderate to high levels of PTSS at baseline and a clinically significant decrease in symptoms at posttest. Some modifications to the TF-CBT protocol were made with regard to affective modulation which required more sessions than usual whereas fewer caregiver sessions were conducted.ConclusionTF-CBT is feasible in reducing PTSS in severely traumatized URMs. Further research with controlled trials is necessary.Trial registrationThe trial registration: ClinicalTrials.gov Identifier NCT01516827. Registered 13 December 2011.
Background: The United Nations reported that in 2016 over 65 million people worldwide have forcibly left home. Over 50% are children and adolescents; a substantial number has been traumatized and displaced by war. Objective: To provide an overview of the effectiveness of psychosocial interventions in this group we conducted a narrative review and a meta-analysis of intervention studies providing data on posttraumatic stress symptoms (PTSS), depression, anxiety, grief, and general distress. Method: We searched PILOTS, MEDLINE, WoS, Embase, CENTRAL, LILACS, PsycINFO, ASSIA, CSA, and SA for studies on treatment outcomes for war-traumatized displaced children and adolescents. Between-group effect sizes (ES) and pre-post ES were reconstructed for each trial. Overall pre-post ES were calculated using a random effects model. Results: The narrative review covers 23 studies with a variety of treatments. Out of the 35 calculated between-group ES, only six were significant, all compared to untreated controls. Two of them indicated significant adverse effects on symptoms of general distress or depression. When calculating pre-post effect sizes, the positive between-group results of cognitive behavioural therapy (CBT) and interpersonal therapy (IPT) were reproduced and singular other treatments showed significant positive effects. However, the mean pre-post effects for PTSS and depression could not be interpreted due to the high heterogeneity of the included studies (PTSS: ES = 0.78; I2 = 88.6%; depression: ES = 0.35; I2 = 93.1%). Only the mean pre-post effect for seven active CBT treatment groups for depression (ES = 0.30, 95% CI [0.18, 0.43]) was interpretable (Q = 3.3, df = 6, p = .77). Conclusion: Given the large number of children and adolescents displaced by war there were regrettably few treatment studies available, and many of them were of low methodological quality. The effect sizes lagged behind the effects observed in traumatized minors in general, and often were small or non-significant. However, CBT and IPT showed promising results that need further replication.
The information booklet as a low-threshold educational approach can significantly enhance depression-specific knowledge in students. Hence, it helps adolescents to acknowledge their own symptoms and treatment needs as well as to recognize these specific mental health problems in their peers. Thus, the booklet can contribute to the reduction of stigma and treatment barriers in adolescents.
Trotz hoher Zahlen junger Flüchtlinge und der häufig hohen Belastung mit Symptomen einer Posttraumatischen Belastungsstörung (PTBS) gibt es Unsicherheiten über Therapiemöglichkeiten und deren Effektivität in dieser Patientengruppe. Zur Untersuchung der Wirksamkeit unterschiedlicher Interventionen wurde ein systematischer Review durchgeführt. Nach einer Literaturrecherche mit 798 Treffern erfüllten zehn Studien die Einschlusskriterien. Acht Studien konnten signifikante Reduktionen der PTBS-Symptomatik feststellen. Vielversprechend erscheinen dabei folgende Therapien: Narrative Expositionstherapie für Kinder, „Meditation-Relaxation”, Eye Movement Desensitization and Reprocessing und „Rapid-Ed-Therapie”. Aufgrund der dürftigen Studienlage und methodischer Mängel ist eine genauere Empfehlung allerdings schwierig.
Zusammenfassung. Für Kinder und Jugendliche aus Familien mit Migrationshintergrund (MHG) ist der Zugang zu evidenzbasierter Psychotherapie möglicherweise erschwert. Im Rahmen einer randomisierten und kontrollierten Multicenter-Studie zur Evaluation eines Case Management-Ansatzes für Kinder und Jugendliche, die nach Misshandlung, sexuellem Missbrauch oder Vernachlässigung eine psychische Störung entwickelt haben, wurden zur Projektmitte die beteiligten Case Manager zusätzlich hinsichtlich kultur- und migrationsspezifischer Aspekte geschult und in ihrer Arbeit mit Migrantenfamilien durch übersetzte Materialen und die Finanzierung von Dolmetschern unterstützt. Obwohl mit einem Anteil von 30 % Fällen mit MHG in der Interventionsstudie die anvisierte Zielgruppe erreicht wurde, waren die Fallzahlen im Case Management-Arm mit n = 7 vor der migrationsspezifischen Schulung und n = 8 danach zu gering, um einen klinischen Nutzen der Maßnahmen im Sinne einer besseren Versorgung nachzuweisen.
IntroductionAdolescents still lack knowledge about depression and its treatment. As a result, depressed adolescents are confronted with stigmata that are barriers to treatment-seeking. Studies in adults demonstrated that depression literacy can be increased by educational material.ObjectivesWe developed an information booklet on depression specifically addressing adolescents aged 13 to 17. For the first time, it was examined whether knowledge about depression in youth can be enhanced by reading an educational leaflet.MethodsThe information booklet was evaluated in 628 German ninth graders (M= 15.1 years, 58% boys) in a pre-postfollow- up design.Using study-specific questionnaires, knowledge about seven topics on depression was assessed. Key subjects were symptoms and treatment of depression as well as suicidality.In addition, students evaluated the booklet's layout, content and utility.ResultsPower-analysis of the pre-post-follow-up-comparison yielded effect sizes of knowledge enhancement between eta2 = 0.07 (medium) and 0.56 (large) for all topics of the booklet.The largest effect sizes were found for the topics “symptoms” and “antidepressants”. Sub-analysis on school types and gender showed the highest increase in knowledge in well-educated students and in girls. The participating youth assessed the booklet positively regarding all categories, with a mean overallrating of 2.15 on a scale from 1 (very good) to 6 (fail).ConclusionsAlthough students’ baseline knowledge about depression was good, girls and boys of all school types significantly increased depression literacy. Thus, the booklet can help reducing stigmata and treatment barriers in adolescents.
Zusammenfassung. Hintergrund: Im Rahmen einer Versorgungsstudie zur besseren Vermittlung von Kindern und Jugendlichen nach Missbrauch, Misshandlung oder Vernachlässigung in eine evidenzbasierte Therapie wurde ein migrationsspezifisches Angebot, das unter anderem einen eintägigen kultur- und migrationsspezifischen Workshop beinhaltete, eingeführt und evaluiert. Zentrale Themen waren die Vermittlung von Informationen zu Migration und Akkulturation, Trauma und psychische Gesundheit bei Familien mit Migrationshintergrund sowie Übungen zur interkulturellen Kompetenz und kultursensiblen Arbeit. Methodik: Durch eine Onlinebefragung einer Teilgruppe der im Projekt tätigen Case Manager (Fachkräfte der Kinder- und Jugendhilfe) wurden gegen Projektende Erfahrungen und Einschätzungen zur Arbeit mit Familien mit Migrationshintergrund eingeholt. Um die praktische Relevanz der Workshopinhalte zu illustrieren, werden in diesem Artikel zwei Fallbeispiele der interkulturellen Case-Management-Arbeit vorgestellt. Ergebnisse: Insgesamt wurde der Workshop gut bewertet. Nach Angaben der Case Manager müssen insbesondere sprachliche und kulturelle Besonderheiten in der Arbeit mit Familien mit Migrationshintergrund beachtet werden. Die Fallbeispiele zeigen, dass der Workshop die Case Manager beispielsweise im Umgang mit differierenden Krankheitsverständnissen, kultursensiblen Erhebungsmethoden oder der Arbeit mit Sprachmittlern sensibilisierte und somit unterstützte. Schlussfolgerungen: In der Case-Management-Arbeit wurden Grenzen des psychosozialen Versorgungssystems sichtbar und auf Basis der Erfahrungswerte kann sich der bestehenden Forderung nach weiterem Ausbau interkultureller Bildungsmaßnahmen angeschlossen werden.
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