ObjectiveThere is scarce research on the effects of mindfulness in individual therapy. As many practitioners integrate mindfulness exercises into individual therapy, empirical evidence is of high clinical relevance.MethodWe investigated the effects of a session‐introducing intervention with mindfulness elements (SIIME) in a randomized, controlled design. The effects of SIIME on therapeutic alliance and symptomatic outcome were compared with progressive muscle relaxation (PMR) and treatment‐as‐usual (TAU) control conditions. The sample comprised 162 patients with anxiety and depression.ResultsMultilevel modeling revealed a significant symptom reduction and significant increase of alliance over the course of therapy. There were no significant time–condition interactions on outcome and alliance, indicating the comparable efficiency of all three treatment conditions.ConclusionsWe found no advantage of SIIME versus PMR and TAU. Add‐on mindfulness might not improve individual therapy related to alliance and outcome.
Heart rate variability (HRV) can be conceptualized as a marker of an individual's capability to adaptively respond to its environment and has been linked with mental health. Although conceptually and empirically linked to social behavior and thus relevant in the therapeutic setting, HRV is seldom investigated directly within therapy sessions. In the present examination, we aimed at addressing this research gap by assessing patients' and therapists' HRVs both ambulatory within therapy sessions and under resting conditions. Drawing on polyvagal theory, we hypothesized that higher in-session HRV is accompanied with higher therapeutic alliance ratings. Further, we expected baseline HRV to predict symptomatic outcome and to increase over the course of therapy. In a sample of 53 outpatients receiving 25 sessions of cognitive behavioral therapy, we measured HRV, therapeutic alliance and depressive symptoms on four occasions. Multilevel modeling analyses demonstrated that patients with higher in-session high-frequency HRV rated the therapeutic alliance higher. Baseline HRV predicted symptomatic outcome and increased over the course of therapy. Possible explanations involve a link between in-session HRV and in-session behavior and should be investigated in future studies. The results highlight the usefulness of in-session HRV as a promising process variable in psychotherapy research.
Hintergrund: Die Bausteine der theoretischen und praktischen verhaltenstherapeutischen Ausbildung finden selten direkt aufeinander bezogen statt. Die stärkere Vernetzung von Schulung, Übungsintervall und Einsatz in der Therapie von relevanten therapeutischen Interventionen ist wünschenswert. Am Beispiel einer Untersuchung von Achtsamkeitsinterventionen wurde im vorliegenden Manuskript der Versuch unternommen, dieses Thema zu adressieren. Methodik: 27 Ausbildungstherapeuten führten Achtsamkeits-Workshops mit Selbsterfahrungsintervallen durch. Darauf aufbauend wurden bei 36 Patienten standardisierte sitzungseinleitende Übungen mit Achtsamkeitselementen direkt in die Ausbildungstherapien integriert. Das Programm wurde auf Akzeptanz, Durchführbarkeit und Effektivität überprüft. Die Symptomreduktion (Beck Depression Inventory (BDI-II), Brief Symptom Inventory (BSI)) von Probatorik zur 15. Therapiesitzung wurde varianzanalytisch mit Patienten der Routineversorgung als Kontrollgruppe verglichen. Ergebnisse: In qualitativen Interviews zeigten sich positive Achtsamkeitserfahrungen. Generell waren Akzeptanz und Durchführbarkeit des Theorie-Praxis-Netzwerks hoch. Laut Aussagen der Ausbildungstherapeuten wurden hier sinnvolle Schnittstellen zwischen theoretischer und praktischer Ausbildung realisiert. Bezüglich der Symptomreduktion zeigten sich für Patienten der Achtsamkeitsgruppe und Routineversorgung ähnliche Effektstärken, hier bestanden keine signifikanten Unterschiede. Schlussfolgerung: Die Kombination aus Achtsamkeits-Workshops und darauf aufbauenden sitzungseinleitenden Übungen wurde als sinnvoll erlebt, zeigte allerdings keine stärkeren klinischen Effekte als die Routineversorgung. Zukünftige Forschung sollte Theorie-Praxis-Netzwerke in anderen Bereichen (z.B. Progressive Muskelrelaxation, Compassion) untersuchen. Zusätzlich zu positiven Durchführbarkeits- und Akzeptanzbefunden könnten dort auch klinisch relevante Effekte identifizierbar sein.
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.