SUMMARY Forty patients with pustulosis palmaris et plantaris were treated with tetracycline 250 mg twice daily or with placebo, in a double‐blind trial. In twenty‐eight patients the lesions were confined to the palms and soles, whereas twelve had psoriatic lesions affecting other parts of the skin and/or nails. Radiological signs of focal infection were found in eighteen patients. In thirty‐five patients positive bacteriological culture from pustules was obtained, the most common strain being Staphylococcus albus. Tetracycline proved superior to the placebo (P<0.001) in improving the lesions of PPP. It is discussed whether the effect of tetracycline is due to an antibacterial mechanism.
Summary Miconazole, a new broadspectrum antifungal agent, was compared with dixanthogen in the treatment of tinea versicolor and with tolnaftate in the treatment of dermato‐phytosis. Fourteen patients with tinea versicolor receiving miconazole and thirteen receiving dixanthogen completed the study. No difference in cure time was found between the two treatments. The median cure time, regardless of the treatment, was two weeks. 21 patients with dermatophytosis treated with miconazole and 18 treated with tolnaftate completed the study. No statistically significant difference in cure rate was found between the two treatments. The cure rate for patients receiving miconazole was 67 per cent after four weeks treatment. The cure rate for tolnaftate was 56 per cent. No side effects were observed following miconazole. In three tolnaftate treated patients primary irritant reactions were recorded. Zusammenfassung Miconazol, ein neues Breitbandantimykotikum, wurde bei der Behandlung der Pity‐riasis versicolor mit Dixanthogen und bei der Behandlung der Dermatomykosen mit Tolnaftat verglichen. 14 Pityriasis versicolor‐Patienten mit Miconazol und 13 mit Dixanthogen behandelt, umfaflten die Studie. Es fanden sich keine Unterschiede in bezug auf die Behandlungs‐dauer zwischen den beiden Antimykotika. Die durchschnittliche Behandlung betrug 2 Wochen. Von 39 Tinea‐Patienten wurden 21 mit Miconazol und 18 mit Tolnaftat therapiert. Ein statistisch signifikanter Unterschied in bezug auf die Heilungsquote zwischen beiden Antimykotika konnte nicht festgestellt werden. Nach einer 4wochigen Miconazol‐Behand‐lung war die Tinea in 67 % der Fälle abgeheilt. Für Tolnaftat betrug die Heilungsquote 56%. Bei der Anwendung von Miconazol wurden keine Nebenwirkungen beobachtet. 3 Patienten mit Tolnaftat‐Behandlung zeigten Unverträglichkeitserscheinungen.
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