Live theater is typically designed to alter the state of mind of the audience. Indeed, the perceptual inputs issuing from a live theatrical performance are intended to represent something else, and the actions, emphasized by the writing and staging, are the key prompting the adhesion of viewers to fiction, i.e., their belief that it is real. This phenomenon raises the issue of the cognitive processes governing access to a fictional reality during live theater and of their cerebral underpinnings. To get insight into the physiological substrates of adhesion we recreated the peculiar context of watching live drama in a functional magnetic resonance imaging (fMRI) experiment, with simultaneous recording of heart activity. The instants of adhesion were defined as the co-occurrence of theatrical events determined a priori by the stage director and the spectators’ offline reports of moments when fiction acted as reality. These data served to specify, for each spectator, individual fMRI time-series, used in a random-effect group analysis to define the pattern of brain response to theatrical events. The changes in this pattern related to subjects’ adhesion to fiction, were investigated using a region of interest analysis. The results showed that adhesion to theatrical events correlated with increased activity in the left BA47 and posterior superior temporal sulcus, together with a decrease in dynamic heart rate variability, leading us to discuss the hypothesis of subtle changes in the subjects’ state of awareness, enabling them to mentally dissociate physical and mental (drama-viewing) experiences, to account for the phenomenon of adhesion to dramatic fiction.
Zusammenfassung. Hintergrund: Kommunikationsstörungen nach Schädel-Hirn-Trauma (SHT) können die Betroffenen langfristig in der sozialen Teilhabe und damit in der Lebensqualität (LQ) beeinträchtigen. Der Erfassung dieser Störungen liegt aktuell kein einheitliches Vorgehen zugrunde. Ziele: Ziel des vorliegenden Scoping Reviews war die Erfassung von Diagnostikverfahren, welche die kommunikativ-pragmatischen Kompetenzen und die Auswirkung möglicher kommunikativer Defizite auf soziale Teilhabe und LQ bei Menschen mit SHT überprüfen. Ergebnisse: Eine systematische Datenbankrecherche für den Veröffentlichungszeitraum 2010 bis 2020 identifizierte 14 relevante Testverfahren (6 auf Deutsch verfügbar). Eine inhaltliche und methodische Analyse stellte Verfahren zur Überprüfung der Kommunikationsfähigkeit (z. B. La Trobe Communication Questionnaire [LCQ]) und Verfahren zur Erfassung von Partizipation und LQ (z. B. Quality of Life after Brain Injury [QOLIBRI]) heraus. Zusammenfassung: Trotz der hohen Auftretenshäufigkeit und Persistenz kommunikativer Störungen nach SHT stehen im deutschsprachigen Raum bislang wenige geeignete Diagnostikverfahren zur Ermittlung von Kommunikationsfähigkeiten und LQ zur Verfügung. Eine weiterführende Entwicklung erscheint unerlässlich.
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