The primary prevention of childhood obesity requires combined efforts by stakeholders at various societal levels, based on the knowledge from multiple disciplines. The goal of the present study was therefore to analyze current preventive approaches and delineate implications for future prevention research and practice by integrating knowledge from genetics, law, economics, psychology, and social ethics. Inconclusive evidence on the etiology of obesity, a complex, multifactorial condition, likely complicates prevention, leading to a lack of specificity regarding target groups, focus, and techniques. It is recommended to increase the specificity of prevention by explicitly considering risk factor evidence, including evidence on genetic factors. Because the institutional and legal framework of primary obesity prevention in children is insufficient in many countries, considering the risk factors for childhood obesity is also crucial for establishing a basis for legal regulations. Companies from sectors concerned with food intake and physical activity may be involved in preventive action, e.g., for initiating self-defeating sanctions. Long-term behavior change may be enhanced through the systematic application of behavior modification techniques within primary prevention programs. Overall, an interdisciplinary perspective furthers understanding of the complexity of this condition and can inform public health strategies on the primary prevention of childhood obesity.
Zusammenfassung Einleitung Die COVID-19-Pandemie bedeutet einschneidende Maßnahmen für das nationale Gesundheitssystem. Dies bot den Anlass, die klinischen und ökonomischen Leistungsindikatoren der gynäkologischen und geburtshilflichen Versorgung des Universitätsklinikums Marburg als regionaler universitärer Maximalversorger zu analysieren. Hierzu wurden die Auswirkungen auf die monatlichen stationären und ambulanten Fallzahlvolumina sowie die entsprechenden ICD- und DRG-Kodierungen ausgewertet, um etwaige Versorgungsdefizite aufzudecken. Material und Methoden Die Studie basiert auf einer retrospektiven Datenanalyse therapierter stationären und ambulanten Fälle der Jahre 2016 bis 2020. Hierzu wurden über das klinikinterne Leistungscontrolling-Programm QlikView die Daten von 9487 Fällen der Klinik für Gynäkologie und 19597 Fällen der Klinik für Geburtshilfe ausgewertet. Ergebnisse Es bildet sich eine der nationalen Pandemiedynamik folgende Abnahme der gynäkologischen stationären Fallzahlen um –6% ab, während das geburtshilfliche Fallzahlvolumen um +11% im Jahr 2020 steigt. Insgesamt fallen die Effekte für die ambulante Versorgung geringer aus. Zudem lässt sich eine standortbezogene Abnahme der C50 „Bösartige Neubildungen der Brustdrüse“ und C56 „Bösartige Ovarialtumoren“ Diagnosen um –7,4% bzw. –14% feststellen. Eine Rückkehr zu dem Leistungsniveau des Vorjahres konnte im ambulanten in 3 und im stationären Sektor in 5 Monaten erreicht werden. Schlussfolgerung Die negativen Auswirkungen der COVID-19-Pandemie treffen vorwiegend die Klinik für Gynäkologie. Durch das Vertrauen in die Sicherheit der universitären Versorgung und das Serviceangebot, werdende Väter nach Schnelltestung am Geburtsprozess teilhaben zu lassen, konnte eine Fallzunahme in der Geburtshilfe erreicht werden. Die Rückkehr zu präpandemischen Leistungsniveaus gestaltet sich weiterhin schleppend, während sich der ohnehin weniger betroffene ambulante Sektor zügiger erholt. Der standortbezogene Rückgang der Diagnosen C50 und C56 ist besorgniserregend und bedarf epidemiologischer Aufarbeitung. Die fallzahlbezogenen Auswirkungen der Pandemie bilden sich gleichsam in den ökonomischen Leistungskennzahlen ab.
Mobile technology and digitalisation put pressure on retailers to engage in omni-channel retailing. However, to avoid cannibalisation and create synergies, channels must differ and provide a unique service offer to the consumer. Indeed, little is known about what constitutes consumers’ channel preference in omni-channel environments. Thus, the present study evaluates consumers’ purchase channel preference considering benefits and costs. Besides, the role of channel experience and product category is estimated. Results demonstrate that consumers perceive differences between offline and digital channels in terms of utilitarian value, hedonic value and risk, but not in effort. While online and mobile channels are perceived as equally risky, the utilitarian value, hedonic value and effort they involve varies. But, despite the growing relevance of digitalisation, consumers still prefer purchasing offline for two different selected product categories. Thus, the authors offer implications for managerial practice to foster digital purchase channel preference.
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