Background and Objectives: The purpose of this study was to evaluate the impact of surgical and conservative, non-surgical treatment on general health-related (QoL) and oral health-related quality of life (OHRQoL) in patients suffering from AAOMS stage I MRONJ. Materials and Methods: In the course of this prospective clinical study, QoL and OHRQoL using QLQ-C30 and QHIP G14 questionnaire were longitudinally assessed in N= 174 prospectively enrolled patients with indication of treatment of MRONJ stage I over a period of 12 months. Patients received conservative or surgical treatment. The measurement time points were preoperatively (T0), 12 weeks (T1), 6 months (T2) and 1 year after operation (T3). Results: For OHRQoL, no significant (p > 0.05) differences were found between both treatment groups for all timepoints (T0–T3). In the surgical treatment group, OHIP scores of T1, T2 and T3 were significantly lower than baseline measures (T0) (T0–T1 (2.99, p = 0.024), T0–T2 (5.20, p < 0.001), T0–T3 (7.44, p < 0.001)). For conservative treatment group OHIP, scores of T2 and T3 were significantly lower than baseline measures (T0) (T0–T2 (9.09, p = 0.013), T0–T3 (12.79, p < 0.001)). There was no statistically significant effect of time on QLQ-C30 scores in both groups (surgical treatment: F(3, 174) = 1.542, p < 0.205, partial η² = 0.026; conservative treatment: F(3, 30) = 0.528, p = 0.667, partial η² = 0.050). QLQ-C30 scores turned out to be significantly lower in the non-surgical group at T1 (p = 0.036) and T3 (p = 0.047) compared to the surgical treatment group. Conclusions: Surgical and conservative treatment of MRONJ stage I significantly improves patients’ OHRQoL. Surgical treatment is superior to conservative treatment of MRONJ stage I regarding general QoL. Therefore, surgical treatment of MRONJ stage I should not be omitted for QoL reasons.
Zusammenfassung Hintergrund Der Menière’s Disease Patient-Oriented Symptom Severity Index (MD POSI), Version 2, ist ein krankheitsspezifischer Fragebogen zur Erhebung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität bei Patienten mit Morbus Menière (MM). Ziel der Arbeit Validierung und Reliabilitätsprüfung der deutschen Übersetzung des MD POSI. Material und Methoden Prospektive Datenanalyse eines an Schwindel erkrankten Patientenkollektivs (n=162), welches im Zeitraum von 2005–2019 in der Hals-, Nasen- und Ohrenklinik eines Universitätsklinikums behandelt wurde. Es erfolgte eine klinische Selektion gemäß der neuen Bárány-Klassifikation in einen „definitiven“ und „wahrscheinlichen“ Morbus Menière. Die Lebensqualität wurde mittels der deutschen Übersetzung des MD POSI, der Vertigo Symptom Scale (VSS) und der Short Form-36 (SF-36) untersucht. Die Reliabilität wurde mittels Cronbachs α und Test-Retesting nach 12 Monaten und erneut 14 Tage später überprüft. Es wurde die Inhalts- und Übereinstimmungsvalidität untersucht. Ergebnisse Cronbach-α-Werte über 0,9 wiesen auf eine gute interne Konsistenz hin. Es gab keinen statistisch signifikanten Unterschied von Baseline bis 12 Monate, mit Ausnahme des Subscores, der die Beschwerden während der Attacke misst. Es zeigten sich signifikant positive Korrelationen zwischen dem VSS-Gesamt/VER/AA und dem Gesamtindex des MD POSI und negativ signifikante Korrelationen mit den SF-36-Domänen körperliche Funktionsfähigkeit, körperliche Rollenfunktion, soziale Funktionsfähigkeit, emotionale Rollenfunktion und psychisches Wohlbefinden. Zusätzlich ergaben sich geringe SRM (standardized response mean) -Werte unter 0,5. Schlussfolgerung Die deutsche Übersetzung des MD POSI ist ein valides und zuverlässiges Instrument, um den Einfluss von MM auf die krankheitsbezogene Lebensqualität von Patienten zu beurteilen.
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