Summary
Background
Specific immunotherapy with insect venom (hymenoptera venom (HG)-AIT) is an effective and the only causal treatment for patients with systemic reactions due to IgE-mediated insect venom allergy. The present study investigated the quality of care after bee and wasp venom allergy, the tolerability of modified ultra-rush immunotherapy and the course after the conclusion of maintenance therapy in children and adolescents. Studies on the quality of life of children with insect venom allergy are scarce.
Methods
The efficacy, safety and tolerability of an ultra-rush protocol was analysed in 114 patients aged 4–17 years with insect venom allergy. After the end of HG-AIT, patients were contacted by questionnaire and asked to report on the quality of care as well as the course of insect venom allergy, including accidental stinging events. Quality of life was validated using the established questionnaire VQLQ‑d (Vespid Quality of Life Questionnaire), which is also used for bee venom allergy patients.
Results
Discontinuation of the initial therapy was not necessary in any patient. Side effects were mostly mild and did not require treatment. In 16 patients, a new sting reaction occurred during maintenance therapy, in another 15 patients a sting event was documented after cessation of HG-AIT. The intensity of the reaction to the accidental insect bite according to the severity classification after Ring and Messmer decreased from an average of 2.3 to 0.9 in these patients. This corresponds to a decrease of 61%. An emergency kit was carried by 70% of the patients, the expiry date of which, however, had already passed in almost 40% of the respondents. After the end of the therapy, most patients were not under any medical care or had never been to a check-up (92%). The evaluation of the VQLQ‑d showed a medium to low level of stress during or after therapy.
Discussion
Ultra-rush AIT in childhood and adolescence is safe, tolerable and effective. HG-AIT has a lasting positive effect on the health-related quality of life of patients. However, after the end of HG-AIT, there are deficits in the follow-up and care of the patients.
Nachdem wir ein gereinigtes Präparat des blauen Farbstoffs von Haliotis californiensis dargestellt hatten, haben wir, im wesentlichen auf Grund äußerer Eigenschaften, den Farbstoff als zur Indigogruppe gehörig bezeichnet. 1 ) Demgegenüber hält Lemberg 2 ) daran fest, daß der Haliotisfarbstoff, entsprechend der früher auch von Schulz vertretenen Ansicht, ein Pyrrolfarbstoff sei. Auf Grund seiner früheren Erfahrungen an Botalgen geht er davon aus, daß es sich um ein Chromoproteid mit einer gallenfarbstoff ähnlichen, prosthetischen Gruppe handle. Einen Beweis für die Zugehörigkeit des Farbstoffs zur Gallenfarbstoffgruppe hat er nicht erbracht. Am Schluß erachtet er selbst die Pyrrolnatur nicht als sichergestellt, sondern nur als wahrscheinlich. · Er erklärt: "Schon aus den vorliegenden Beobachtungen läßt sich die Annahme einer Identität mit Indigo mit Sicherheit widerlegen; die Abweichungen im Verhalten sind so erheblich, daß auch eine Zugehörigkeit zur Indigogruppe sehr unwahrscheinlich ist." Dagegen, daß es sich um echten Indigo handelt, spricht zunächst die leichte Löslichkeit des Eohfarbstoffs in verdünnter Salzsäure. Bei fortschreitender Eeinigung wird der Farbstoff aber immer schwerer löslich. Wir haben ausdrücklich die Möglichkeit hervorgehoben, daß es sich um ein einfaches-Substitutions· *) Fr. N. Schulz u. M. Becker, Haliotisindigo, der blaue Gehäusefarbstoff von Haliotis calif.
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