The presence of high-density objects remains an open problem in medical CT imaging. Data of projections passing through objects of high density, such as metal implants, are dominated by noise and are highly affected by beam hardening and scatter. Reconstructed images become less diagnostically conclusive because of pronounced artifacts that manifest as dark and bright streaks. A new reconstruction algorithm is proposed with the aim to reduce these artifacts by incorporating information about shape and known attenuation coefficients of a metal implant. Image reconstruction is considered as a variational optimization problem. The afore-mentioned prior knowledge is introduced in terms of equality constraints. An augmented Lagrangian approach is adapted in order to minimize the associated log-likelihood function for transmission CT. During iterations, temporally appearing artifacts are reduced with a bilateral filter and new projection values are calculated, which are used later on for the reconstruction. A detailed evaluation in cooperation with radiologists is performed on software and hardware phantoms, as well as on clinically relevant patient data of subjects with various metal implants. Results show that the proposed reconstruction algorithm is able to outperform contemporary metal artifact reduction methods such as normalized metal artifact reduction.
No abstract
ZusammenfassungZu einer verlässlichen Standardisierung der diagnostischen Befunderhebung und der Befunddokumentation bei der farb-duplexsonographischen Untersuchung des Beinvenen-systems gehört eine einheitliche, standardisierte Patientenlagerung bei der Duplex-Untersuchung. Wir haben uns bemüht, spezielle Argumente für eine differenzierte duplexsonographische Untersuchung des Beinvenen-systems im Liegen gegenüber der routinemäßigen, ausschließlichen Untersuchung im Stehen darzustellen. Selbstverständlich wird man je nach diagnostischer Fragestellung oder Befund eine angepasste Wahl der Patientenlagerung – liegend, sitzend, stehend – vornehmen.Unseres Erachtens ist eine differenzierte, aufwändige Refluxdiagnostik die Domäne der Untersuchung im Liegen. Dies trifft auch für die Beurteilung des Krossenrezidivs zu. Da große, relevante Refluxwege mit der Untersuchung im Stehen üblicherweise ausreichend dargestellt und dokumentiert werden können, kann damit die Indikation für große varizenausschaltende Maßnahmen durchaus abgesichert werden.Bei der Untersuchung der Beinarterien ist die Waagerechtlagerung des Patienten soweit möglich für die Knöchelarteriendruckmes-sung obligat. Die Untersuchung des Lymph-gefäßsystems mit der hochauflösenden Duplexsonographie wurde nur gestreift, da es keine speziellen lagerungsbedingten Untersuchungsprobleme gibt.
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