Dental methods are an important element of forensic age assessment of living persons. After the development of all the teeth, including third molars, is completed, degenerative characteristics can be used to assess age. The radiologically detectable reduction of the dental pulp cavity has been described as such a feature. We investigated the suitability of ultrahigh field 9.4 T ultrashort time echo (UTE) magnetic resonance imaging (MRI) for the evaluation of pulp cavity volume in relation to the total tooth volume in 4 extracted human teeth. The volume calculations were performed after semi-automatic segmentation by software AMIRA using the different intensities of the structures in the MRI dataset. The automatically selected intensity range was adjusted manually to the structures. The visual distinction of pulp and tooth structure was possible in all cases with in-plane resolution < 70 μm. Ratios of tooth/pulp volume were calculated, which could be suitable for age estimation procedures. Intensity shifts within the pulp were not always correctly assigned by the software in the course of segmentation. 9.4 T UTE-MRI technology is a forward-looking, radiation-free procedure that allows the volume of the dental pulp to be determined at high spatial resolution and is thus potentially a valuable instrument for the age assessment of living persons.
Evaluation of secondary dentin formation is generally suitable for age assessment. We investigated the potential of modern magnetic resonance imaging (MRI) technology to visualize the dental pulp in direct comparison with cone beam computed tomography (CBCT). To this end, we examined 32 extracted human teeth (teeth 11–48 [FDI]) using 9.4-T ultrashort echo time (UTE)-MRI and CBCT (methods). 3D reconstruction was performed via both manual and semi-automatic segmentation (settings) for both methods in two runs by one examiner. Nine teeth were also examined by a second examiner. We evaluated the agreement between examiners, scan methods, and settings. CBCT was able to determine the pulp volume for all teeth. This was not possible for two teeth on MRI due to MRI artifacts. The mean pulp volume estimated by CBCT was consistently higher (~ 43%) with greater variability. With lower variability in its measurements, evaluation of pulp volume using the MRI method exhibited greater sensitivity to differences between settings (p = 0.016) and between examiners (p = 0.009). The interactions of single-rooted teeth and multi-rooted teeth and method or setting were not found to be significant. For examiner agreement, the mean pulp volumes were similar with overlapping measurements (ICC > 0.995). Suitable for use in age assessment is 9.4-T UTE-MRI with good reliability and lower variation than CBCT. For MRI, manual segmentation is necessary due to a more detailed representation of the interior of the pulp cavity. Since determination of pulp volume is expected to be systematically larger using CBCT, method-specific reference values are indispensable for practical age assessment procedures. The results should be verified under in vivo conditions in the future.
ZusammenfassungEs sollte die Methode von Roberts et al. aus dem Jahr 2016 zum Nachweis der Vollendung des 18. Lebensjahres überprüft werden.Dazu wurden 603 Orthopantomogramme (OPG) von 300 Frauen und 303 Männern im Alter von 16,01 bis 25,99 Jahren von 3 Untersuchern ausgewertet, wobei ein Hauptuntersucher alle OPGs zweimal begutachtet hat. Durch die 3 Untersucher wurde eine konsensuale Bestimmung für die Fälle vorgenommen, bei denen mindestens ein Untersucher ein Stadium zugeordnet hatte.In 31 Fällen (11 Frauen, 20 Männer) konnte konsensuell ein Stadium bestimmt werden. Hauptursache für die Nichtauswertbarkeit war die nicht abgeschlossene Entwicklung des Zahnes 38 [FDI] (30,18 %), gefolgt von Karies, Restaurationen oder anderen Pathologien (20,56 %) und dem Fehlen des Zahnes 38 (19,57 %). Das Stadium „RCW‑C“ konnte bei den Frauen konsensual nicht, die Stadien „RCW‑B“ und „RCW‑C“ konnten bei den Männern nur 4‑mal (3x „RCW-C“, 1x „RCW-B“) bestimmt werden. Der Cohen’s-Kappa-Wert für die Binnenbeobachterübereinstimmung für die 47 Fälle, in denen der Hauptuntersucher in mindestens einem Durchgang ein Stadium zugeordnet hatte, lag im moderaten bzw. guten Bereich (Frauen: 0,44; Männer: 0,62). Der Fleiss’-Kappa-Wert für die Zwischenbeobachterübereinstimmung der 3 Untersucher für die 69 Fälle, bei denen mindestens ein Untersucher ein Stadium zugeordnet hatte, lag im mangelhaften Bereich (Frauen: 0,07; Männer: 0,11), wobei die 95%-Konfidenzintervalle für den Kappa-Wert auch die „0“ einschlossen.Alle Personen, bei denen ein Stadium zugeordnet wurde, waren über 18 Jahre alt. Aktuell kann eine Anwendung der Methode nicht empfohlen werden. Es wird die Frage aufgeworfen, ob den Stadien eine allgemeingültige Entwicklungsabfolge zu Grunde zu liegt, da bei 30 Fällen der Befund nicht mit den Stadien in Deckung zu bringen war.
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