BackgroundAlthough Germany’s acute care for stroke patients already has a good reputation, continuous follow-up care is still not widely available, a problem originating in the strict separation of inpatient and outpatient care. This gap in the German health care system does not just lead to patients’ potential readmission to inpatient care and compromise the sustainability of what they have accomplished during medical rehabilitation; it also places a burden on caregivers.MethodsTo illustrate the current procedures on follow-up care of stroke patients in Germany, a systematic literature search was conducted to gather all available evidence. Research articles in the English or German language were searched between 2007 and 2017. Different study designs ranging from non-experimental descriptive studies, expert reports and opinions were included and categorised by two independent researchers. Relevant data was electronically searched through international and national databases and incorporated in a summary grid to investigate research outcomes and realise a narrative synthesis.ResultsA literature search was conducted to identify all relevant information on how current follow-up care is carried out and evaluated in Germany. We identified no systematic reviews on this topic, but included a total of 18 publications of various original studies, reviews and expert opinions. Included study populations also differed in either: experts, caregivers or stroke patients, including their viewpoints on the outpatient care situation of stroke patients; to capture their need for assistance or to investigate caregivers need and use for assistance. So far there is no standardised follow-up care in Germany, but this review reveals that multidisciplinary cooperation within occupational groups in outpatient rehabilitation is a key item that can influence and improve the follow-up care of stroke patients.ConclusionThis review was conducted to provide a broadly based overview of the current follow-up care of stroke patients in Germany. Both the new implementation of a standardised, discharge service that supports early support, to be initiated this year and numerous approaches are promising steps into the right direction to close the follow-up gap in German health care provision.Electronic supplementary materialThe online version of this article (10.1186/s12913-018-3235-2) contains supplementary material, which is available to authorized users.
Zusammenfassung Hintergrund Menschen mit Migrationshintergrund stellen eine heterogene Bevölkerungsgruppe dar mit einer Vielfalt an Ethnien, kulturellen und religiösen Ansichten und Erfahrungen. Die Diagnose und anschließende Behandlung einer Krebserkrankung gehen mit vielfältigen psychosozialen Belastungen einher. Daher war es Ziel dieser Studie, die aktuelle Perspektive von Ärzt/innen bezüglich Barrieren bei der psychoonkologischen Versorgung von MMH zu untersuchen sowie benötigte Hilfestellungen zu analysieren. Methode Es wurden bundesweit acht niedergelassene Ärzt/innen aus der hämatologisch-onkologischen Versorgung in qualitativen Einzelinterviews befragt. Die Interviews wurden digital aufgezeichnet und transkribiert. Die Auswertung erfolgte nach der inhaltlich strukturierenden Inhaltsanalyse mithilfe des Softwareprogramms MAXQDA 2020. Ergebnisse Identifiziert wurden 255 Codes in den Hauptkategorien „Definition Menschen mit Migrationshintergrund“, „Kommunikation“, „Kulturelle Unterschiede“, „Psychoonkologische Versorgung“, „Koordinierung & Vermittlung von psychoonkologischen Versorgungsangeboten“ sowie „Optimale psychoonkologische Versorgung“. Die Ergebnisse geben einen aktuellen Einblick in alltägliche und praxisrelevante Probleme, die sich in der transkulturellen Kommunikation, Barrieren hinsichtlich der Identifizierung von Bedürfnissen, in der psychoonkologischen Weiterversorgung oder auch während der Übersetzung durch Angehörige erkennen lassen. Diskussion Bereits die Identifizierung von Bedürfnissen während der ärztlichen Behandlung ist mit diversen Barrieren verbunden. Screening-Instrumente für Menschen mit Migrationshintergrund und Angehörige auf verschiedenen Sprachen und für unterschiedliche Kulturkreise könnten die Identifizierung unterstützen. Zudem müssten Netzwerke geschaffen werden, um Patient/innen anschließend auch psychoonkologisch versorgen zu können.
Hintergrund Der Prozess des Studieneinschlusses von Teilnehmenden ist ein wichtiger Bestandteil und oftmals aufwendiger Arbeitsschritt in wissenschaftlichen Forschungsprojekten. Aufgrund unterschiedlicher finanzieller, organisatorischer und ethischer Rahmenbedingungen stellt die fristgerechte Gewinnung von Teilnehmenden häufig eine Herausforderung dar. In diesem Beitrag berichten wir über unsere Erfahrungen hinsichtlich des Studieneinschlusses, die wir im Projekt „Psychoonkologische Versorgung von Krebspatienten mit Migrationshintergrund – eine Mixed-Methods-Studie“ (POM) gemacht haben. Methode Die Gewinnung von Teilnehmenden erfolgte über ambulante hämato-onkologische Schwerpunktpraxen. Patient*innen und Angehörige wurden in erster Linie durch die behandelnden Ärzt*innen auf das Projekt aufmerksam gemacht und für eine Teilnahme an qualitativen Interviews gewonnen. Ergebnisse Es wurden bundesweit neun Patient*innen und Angehörige in qualitativen Einzelinterviews befragt. Abgesehen von der COVID-19-Pandemie gab es weitere Herausforderungen beim Studieneinschluss. In vielen Fällen wurde eine Teilnahme von Patient*innen abgelehnt. Gründe hierfür waren u.a. „kein Interesse“, der Gebrauch der Begriffe „Psychoonkologie“ oder „Mensch mit Migrationshintergrund“, ein Verbot der Teilnahme durch die Angehörigen, kein persönliches Interview aufgrund der COVID-19-Pandemie sowie eine zu starke emotionale Belastung und Verschlechterung des Gesundheitszustands nach vorheriger Einwilligung. Diskussion Die Gewinnung von Studienteilnehmenden aus vulnerablen Gruppen für ein sensibles Thema wie der Psychoonkologie bringt vielfache Herausforderungen mit sich. Um dennoch einen erfolgreichen Studieneinschluss zu erlangen, erwies sich ein regelmäßiger telefonischer und schriftlicher Austausch mit den jeweils zuständigen Praxismitarbeitenden als hilfreich, wodurch ein Überblick über Herausforderungen erlangt und der Studieneinschluss evaluiert und zeitnah angepasst werden konnte. Schlussfolgerung In Forschungsprojekten mit vulnerablen Gruppen und zu sensiblen Themen sollten sowohl eine zielgruppenspezifische, feinfühlige und laienverständliche Ansprache als auch regelmäßige Rücksprachen mit den Personen erfolgen, die für den Studieneinschluss in Versorgungseinrichtungen verantwortlich sind, um ggf. im Laufe des Studieneinschlusses das bisherige Verfahren anzupassen. Basierend auf den Erfahrungen der POM-Studie werden Lösungsansätze für Versorgungsforschungsstudien mit vulnerablen Gruppen und bei sensiblen Themen aufgezeigt.
Purpose We examined how migration background is associated with awareness and usage of psycho-oncology services. Methods Oncologists in community-based practices and outpatient clinics asked their patients and their relatives to complete a questionnaire. Migrants were purposely over-sampled. The questionnaire was provided in Arabic, English, Farsi, French, German, Hindi, Kurdish, Pashto, Russian, Somali, Turkish, Urdu, and Vietnamese. Results From 9 collaborators, 177 participants were enrolled (130 with and 47 without migration background). The existence of outpatient cancer counselling centres was known to 38% of the participants without and 32% with migration background, self-help groups to 32 vs. 12%, and psychotherapy to 43 vs. 25%. Respondents from the Near and Middle East were less likely to know about psychotherapy (odds ratio (OR) 0.1, p = 0.01); those from the Commonwealth of the Independent States or former Yugoslavia were less often informed about self-help groups (OR 0.1, p = 0.06). Migrants retrieved information less frequently from the internet than non-migrants (10 vs. 25%). At least one service had been used by 27% of migrants and 42% of non-migrants (OR 0.5, p = 0.06). After adjusting for gender, age, education, and patient-relative status, there was no evidence for an association between migration background and service use. Conclusions Migrants should be better informed about psychotherapy and self-help groups, in particular the ones coming from the Near or Middle East and the Commonwealth of the Independent States or former Yugoslavia. The under-use of psychosocial services can largely be explained by confounding factors. Therefore, these factors must always be taken into account when analysing the use of psychosocial services in the aforementioned populations.
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