We propose the revised PSQ as a valid and economic tool for stress research. The overall score permits comparison with results from earlier studies using the original instrument.
Zusammenfassung. Der “Perceived Stress Questionnaire“ (PSQ) von Levenstein et al. (1993) , ein Instrument zur Erfassung der aktuellen subjektiv erlebten Belastung, wurde in einer deutschen Fassung an N = 650 Probanden teststatistisch überprüft (n = 249 stationär psychosomatische Patienten, n = 81 Frauen nach Fehlgeburt, n = 74 Frauen nach komplikationsloser Entbindung, n = 246 Medizinstudierende). Faktorenanalytisch finden sich - abweichend vom Original - 4 Faktoren (Sorgen, Anspannung, Freude, Anforderungen), die sich in 4 Skalen mit je fünf Items überführen lassen mit internen Konsistenzwerten zwischen Cronbachs Alpha = .80 und = .86. Der ursprüngliche Umfang wurde von 30 auf 20 Items reduziert. Interkorrelationsmuster und Gruppendifferenzen legen nahe, daß die ersten drei Skalen die interne Streßreaktion des Individuums abbilden, während die Skala “Anforderungen“ die Wahrnehmung äußerer Stressoren fokussiert. Für die Konstruktvalidität sprechen Zusammenhangsmuster mit Merkmalen der subjektiven Lebensqualität (erfaßt mit dem WHOQOL-Bref, Angermeyer et al., 1999 ) und der sozialen Unterstützung (F-SOZU, Sommer & Fydrich, 1991 ). Die externe Validität wird belegt durch signifikant voneinander abweichende Streßscores für psychosomatische Patienten vor Therapie, Frauen nach einer Fehlgeburt und Frauen nach komplikationsloser Entbindung. Zudem finden sich zum Teil - für Schwangerschaftskomplikationen relevante - immunologische Imbalancen bei Frauen nach Fehlgeburt, wenn diese einen höheren Streßwert aufweisen. Abnehmende Streßwerte im Verlauf stationärer Psychotherapie sind ein Beleg für die Änderungssensitivität.
Depression is one of the most prevalent mental health problems and measuring depressive symptoms becomes increasingly important in science as well as medical practice. Computer Adaptive Tests (CAT) based on the Item Response Theory (IRT) promise to enhance measurement precision and reduce respondent's burden. Our aim was to develop a CAT application to measure depressive symptoms. Three thousand two hundred seventy psychosomatic patients answered an overall of 11 mental health questionnaires at the University Clinic in Berlin. Three independent reviewers rated 144 items out of these questionnaires as indicative of depressive symptoms. All items underwent six empirical steps to analyze unidimensionality, local independence and item discrimination. Finally 64 items could be used to calculate item parameters applying a Generalized Partial Credit Model (GPCM). CAT scores were estimated using an 'expected a posteriori' algorithm (EAP). Two simulation experiments showed that for theta values within the range of 2SD around the mean (98% of the cases), the latent trait can be estimated out of approximately six items with a predefined standard error of [Symbol: see text] 0.32 (reliability rho [Symbol: see text] 0.90). The CAT-scores correlated high with scores of all depression items (r = 0.95), with the Beck Depression Inventory (r = 0.79) and with a CES-D 8 item short form (r = 0.76). We conclude that the Depression-CAT measures depressive symptoms with high precision and low respondent burden.
OBJECTIVE -The primary goals in treating patients with diabetes are maintaining blood glucose levels as close to normal as possible and making a relatively normal quality of life achievable. Both of these goals are influenced by a multitude of somatic and psychological factors that should be seen as building a complex network. We examined whether a mathematical model can be construed that can depict the relative significance of each factor for achieving these treatment goals.
RESEARCH DESIGN AND METHODS
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