ZusammenfassungDie COVID-19 Pandemie hat nicht nur massive Auswirkungen auf das
gesellschaftliche Leben und das Gesundheitssystem, sondern auch auf die
Rahmenbedingungen der Versorgungsforschung. Der Einfluss der Pandemie auf
Forschungsprozesse, Methoden und die persönliche Situation der
Forschenden ist bisher kaum empirisch untersucht. Geleitet von der Frage, wie
Forschungsprozesse und Methoden an die Herausforderungen durch COVID-19
angepasst werden und wie Forschende den Einfluss der Pandemie auf ihre
persönliche Situation wahrnehmen, wurde von Juni bis Juli 2021 eine
Online-Befragung unter Versorgungsforschenden durchgeführt. Die
Ergebnisse zeigen, dass sich bei einem Großteil der Forschungsprojekte
Verzögerungen aufgrund von Problemen bei der Rekrutierung
und/oder der Datenerhebung ergeben haben. Von den Antwortenden, die
bereits Daten seit Beginn der Pandemie (März 2020) erhoben hatten,
konnten knapp zwei Drittel die Datenerhebung in der ursprünglich
geplanten Form nicht umsetzen und es wurde vor allem auf digitale
Zugänge und Erhebungsmethoden gesetzt. Die Auswertung der Freitexte
zeigte, dass die Pandemie sich auf alle Phasen des Forschungsprozesses massiv
auswirkt: Zentrale Herausforderungen sind unter anderem der erschwerte Zugang
zum Feld, Probleme bei der Erreichung der Fallzahlen und die Sorge um die
Datenqualität. In Bezug auf die persönliche Situation beklagen
Forschende die Einschränkung persönlicher Kontakte, die damit
einhergehende fehlende Sichtbarkeit und gleichzeitig profitieren sie von den
niedrigschwelligen digitalen Kontaktmöglichkeiten. Insgesamt zieht die
Studie eine erste Bilanz des Einflusses der COVID-19 Pandemie auf die
Versorgungsforschung und -forschende. Sie zeigt, dass nach dem ersten
„Schock“ mit dem ersten Lockdown im März 2020 durchaus
pragmatische und dabei häufig innovative Wege gefunden wurden, Projekte
auch unter den Bedingungen der Pandemie durchzuführen. Die in diesem
Kontext verstärkte Nutzung von digitalen Kommunikations- und
Erhebungsformen bringt zahlreiche Herausforderungen, jedoch auch methodische
Impulse mit sich.
PurposeLike other European countries, Germany is facing regional physician shortages, which have several consequences on patient care. This study analyzes how hospitals perceive physician shortages and which strategies they adopt to address them. As a theoretical framework, the resource dependency theory is chosen.Design/methodology/approachThe authors conducted 20 semi-structured expert interviews with human resource officers, human resource directors, and executive directors from hospitals in the northwest of Germany. Hospitals of different ownership types, of varying sizes and from rural and urban locations were included in the sample. The interviews were analyzed by using qualitative content analysis.FindingsThe interviewees reported that human resource departments in hospitals expand their recruiting activities and no longer rely on one single recruiting instrument. In addition, they try to adapt their retaining measures to physicians' needs and offer a broad range of employment benefits (e.g. childcare) to increase attractiveness. The study also reveals that interviewees from small and rural hospitals report more difficulties with attracting new staff and therefore focus on recruiting physicians from abroad.Practical implicationsSince the staffing situation in German hospitals will not change in the short term, the study provides suggestions for hospital managers and health policy decision-makers in dealing with physician shortages.Originality/valueThis study uses the resource dependency theory to explain hospitals' strategies for dealing with healthcare staff shortages for the first time.
Objective
Due to communication barriers, people without natural speech who use augmentative and alternative communication (AAC) are rarely interviewed about their healthcare needs, expectations, and experiences. This qualitative interview study aims to investigate how AAC users evaluate a new service delivery (nSD) in AAC care in Germany.
Results
We conducted 8 semi-structured qualitative interviews with 8 AAC users. The results of the performed qualitative content analysis show a positive evaluation of the nSD among AAC users. Contextual factors were identified that seem to hinder the achievement of the intervention goals. These include caregivers' prejudice and inexperience with AAC and an unfavourable environment in which AAC is used.
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