Summary Background and objective After R0 resection of extensive cutaneous squamous cell carcinoma of the scalp with indication for postoperative radiotherapy, closure techniques should be chosen that allow rapid initiation of radiotherapy. The aim of this retrospective analysis is to evaluate defect coverage by transverse transposition flap and split skin grafting of the donor site in such a scenario with regard to oncologic safety (recurrence rate) and permanence of wound closure. Patients and methods Eleven patients were identified who had histologic cutaneous squamous cell carcinoma treated by microscopically controlled excision and defect coverage using a transverse transposition flap and split skin grafting of the donor site and who received postoperative radiotherapy. Patients were evaluated for recurrence, wound healing disorders and side effects of radiotherapy. Results The mean age was 81 years. Follow‐up time averaged 1.4 years after the last radiotherapy session. Wound healing disorders of the transposition flap or graft necrosis were not detected. All therapy‐associated side effects had resolved at follow‐up. Local recurrence or metastasis did not occur. Conclusions Combined transverse transposition flap plasty with split‐skin grafting of the donor site is a safe treatment concept with few side effects for large scalp defects with exposed calvaria requiring postoperative radiotherapy.
Zusammenfassung Hintergrund und Ziel Nach Ro‐Resektion ausgedehnter kutaner Plattenepithelkarzinome des Kapillitiums mit Indikation zur postoperativen Radiatio sollten Verschlusstechniken gewählt werden, die die zügige Einleitung einer Radiotherapie nicht behindern und diese auch aushalten. Ziel der vorliegenden retrospektiven Analyse ist es, die Defektdeckung mittels transversaler Transpositionslappenplastik und Spalthautdeckung des Hebedefektes in einem solchen Szenario hinsichtlich onkologischer Sicherheit (Rezidivrate) und Permanenz des Wundverschlusses zu untersuchen. Patienten und Methodik Elf Patienten wurden ermittelt, die histologisch ein kutanes Plattenepithelkarzinom aufwiesen, das durch mikroskopisch kontrollierte Exzision und Defektdeckung mittels transversalem Transpositionslappen und Spalthautdeckung des Hebedefektes in der Universitätshautklinik Leipzig versorgt und postoperativ bestrahlt wurde. Bei allen Patienten handelte es sich um betagte multimorbide Patienten. Die operative Versorgung erfolgte in Tumeszenzlokalanästhesie. Die Patienten wurden auf Rezidive, Wundheilungsstörungen und Nebenwirkungen der Strahlentherapie untersucht. Ergebnisse Das Durchschnittsalter betrug 81 Jahre. Die Nachbeobachtungszeit umfasste im Durchschnitt 1,4 Jahre nach der letzten Radiotherapiesitzung (minimal 72 Tage, maximal 3,7 Jahre). Wundheilungsstörungen des Transpositionslappens oder Transplantatnekrosen wurden nicht nachgewiesen. Alle therapieassoziierten Nebenwirkungen waren bei Kontrolle abgeklungen. Lokalrezidive oder Metastasen traten bei keinem Patienten auf. Schlussfolgerungen Die kombinierte transversale Transpositionslappenplastik mit Spalthautdeckung des Hebedefektes ist ein sicheres und nebenwirkungsarmes Behandlungskonzept für große Skalpdefekte mit freiliegender Kalotte, die einer postoperativen Radiatio bedürfen.
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.
hi@scite.ai
10624 S. Eastern Ave., Ste. A-614
Henderson, NV 89052, USA
Copyright © 2024 scite LLC. All rights reserved.
Made with 💙 for researchers
Part of the Research Solutions Family.