ObjectivesTo identify factors that predict the quality of life (QoL) of patients with dementia in acute hospitals and to analyse if a special care concept can increase patients’ QoL.DesignA non-randomised, case–control study including two internal medicine wards from hospitals in Hamburg, Germany.Setting and participantsIn all, 526 patients with dementia from two hospitals were included in the study (intervention: n=333; control: n=193). The inclusion criterion was an at least mild cognitive impairment or dementia. The intervention group was a hospital with a special care ward for internal medicine focusing on patients with dementia. The control group was from a hospital with a regular care ward without special dementia care concept.Outcome measuresOur main outcome was the QoL (range 0–100) from patients with dementia in two different hospitals. A Bayesian multilevel analysis was conducted to identify predictors such as age, dementia, agitation, physical and chemical restraints, or functional limitations that affect QoL.ResultsQoL differs significantly between the control (40.7) and the intervention (51.2) group (p<0.001). Regression analysis suggests that physical restraint (estimated effect: −4.9), psychotropic drug use (−4.4) and agitation (−2.9) are negatively associated with QoL. After controlling for confounders, the positive effect of the special care concept remained (5.7).ConclusionsA special care ward will improve the quality of care and has a positive impact on the QoL of patients with dementia. Health policies should consider the benefits of special care concepts and develop incentives for hospitals to improve the QoL and quality of care for these patients.
ZusammenfassungIm Koalitionsvertrag der Bundesregierung ist die Bildung von „Medizinischen Zentren für Erwachsene mit geistiger und mehrfacher Behinderung” (MZEB) vorgesehen. Der Aufbau solcher Einrichtung ist der Bundesarbeitsgemeinschaft „ärzte für Menschen mit geistiger und mehrfacher Behinderung” (BAG) seit ihrer Gründung ein wichtiges Anliegen. Derzeit ist eine Regelung für MZEB im Gesetzgebungsverfahren. Dieses möchte und soll die politischen und fachlichen Positionen zu solchen Einrichtungen mit einbeziehen. Die BAG legt in dem vorliegenden Papier ihre Empfehlungen zur Ausgestaltung von MZEB dar. Sie beschreibt den Personenkreis, dem ein solches Zentrum, gegenüber den schon existierenden Einrichtungen in unserem Gesundheitswesen, eine angemessenere Versorgung gewähren bzw. für den es aktuelle Nachteile ausgleichen kann. Die Arbeitsgruppe charakterisiert die notwendigen strukturellen und personellen Rahmenbedingungen eines MZEB, insbesondere die Ausgestaltung des dort notwendigen interdisziplinären Angebots mit den dazugehörigen Voraussetzungen für eine adäquate Untersuchung und Behandlung. Darüber hinaus werden die Berufsgruppen, die in einem MZEB erforderlich sind, genannt und die Notwendigkeit einer spezialisierten Aus- Fort- und Weiterbildung der dort tätigen Personen. Die große Bedeutung der Kooperation von MZEB mit anderen Personen und Institutionen des Gesundheits- und Sozialsystems und der fachlichen Vernetzung wird hervorgehoben.
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