IntroductionThe years spent in acquiring medical education is considered a stressful period in the life of many students. Students whose mental health deteriorates during this long period of study are less likely to become empathic and productive physicians. In addition to other specific stressors, academic examinations seem to further induce medical school-related stress and anxiety. Combined group and individual resource-oriented coaching early in medical education might reduce examination-related stress and anxiety and, consequently, enhance academic performance. Good quality evidence, however, remains scarce. In this study, therefore, we explored the question of whether coaching affects examination-related stress and health in medical students.MethodsWe conducted a randomized controlled trial. Students who registered for the first medical academic examination in August 2014 at the University of Lübeck were recruited and randomized into three groups. The intervention groups 1 and 2 received a 1-hour psychoeducative seminar. Group 1 additionally received two 1-hour sessions of individual coaching during examination preparation. Group 3 served as a control group. We compared changes in self-rated general health (measured by a single item), anxiety and depression (measured by the hospital anxiety and depression scale), as well as medical school stress (measured by the perceived medical school stress instrument). In order to further investigate the influence of group allocation on perceived medical school stress, we conducted a linear regression analysis.ResultsWe saw a significant deterioration of general health and an increase in anxiety and depression scores in medical students while preparing for an examination. We found a small, but statistically significant, effect of group allocation on the development of perceived medical school stress. However, we could not differentiate between the effects of group coaching only and group coaching in combination with two sessions of individual coaching.ConclusionThe health of medical students deteriorated while preparing for an examination. Short-term resource-oriented coaching might be an effective means of reducing medical school stress in candidates preparing for an examination.
Zusammenfassung
Hintergrund
Flugangst ist eine häufige, isolierte Phobie. Zu etablierten Therapieformen wie kognitiver Verhaltenstherapie gehören auch Ansätze des „eye movement desensitization and reprocessing“ (EMDR). Das wingwave®-Coaching verwendet die EMDR-Intervention bei Flugangstklienten.
Methode
Mit dem Ziel, Hintergründe zu Flugangst aus der Erfahrung von wingwave®-Coaches zu explorieren, wurden 23 leitfadengestützte Interviews durchgeführt und mittels qualitativer Inhaltsanalyse ausgewertet.
Ergebnisse
Identifizierte Überkategorien waren Gründe, Emotionen als Trigger und Ursachen einer Flugangst. Die Ursachen lagen oft in der Vergangenheit der Betroffenen und waren nicht spontan erinnerlich, da sie häufig keinen direkten Zusammenhang zur Flugangst aufwiesen.
Diskussion
Die etablierten Therapien im Bereich Flugangst berücksichtigen diese Ursachen hinter Flugangst kaum. Zukünftig wäre zu prüfen, ob die Behandlung der Ursachen hinter Flugangst zu länger anhaltenden Erfolgen führt.
Zusammenfassung
Hintergrund
Flugangst ist ein häufiges Phänomen. Unter Coaching werden klientenbezogene Prozesse subsummiert, die darauf abzielen, vom Klienten definierte Ziele zu erreichen. Daher wird die Beeinflussung von Flugangst auch im Bereich des Coachings häufig nachgefragt.
Ziel der Arbeit
In diesem Beitrag stellen wir Ergebnisse von 10 Klienten mit Flugangst, die gecoacht wurden, dar und diskutieren diese auf dem Boden der aktuellen Literatur.
Material und Methoden
Alle Fälle von Klienten, die das Thema Flugangst angegeben haben und nach den definierten Kriterien der Wingwave®-Methode vom Erstautor zwischen 2014 und 2018 gecoacht wurden, wurden in die Betrachtung mit einbezogen. Die Klienten wurden mündlich befragt, die Dokumentation erfolgte papierbasiert.
Ergebnisse
Von den 10 Klienten konnte während des Coachings bei 8 unmittelbar eine (erhebliche) positive Beeinflussung der Flugangst erreicht werden. Bei 4 Klienten war diese positive Beeinflussung dauerhaft, zu den 6 anderen Patienten gibt es hierzu keine Informationen, da es nach dem Coaching keinen Routinekontakt mehr gab. Es wurden im Schnitt 1,8 Coaching-Stunden von je 50 min benötigt.
Diskussion
Im Rahmen dieser Fallserie gab es keine Hinweise darauf, dass die Klienten durch die Wingwave®-Methode einem Risiko ausgesetzt sein könnten. Inwieweit diese Methode einen Stellenwert bei Flugangst haben könnte, sollte Gegenstand zukünftiger Studien sein.
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