Purpose
Vaginal cuff dehiscence (VCD) is one of the major surgical complications following hysterectomy with data on incidence rates varying largely and studies assessing risk factors being sparse with contradictive results. The aim of this study was to assess the incidence rate of and risk factors for VCD in a homogenous cohort of women treated for benign uterine pathologies via total laparoscopic hysterectomy (TLH) with standardized follow-up.
Methods
All patients undergoing TLH at the Department of Gynecology and Obstetrics, Saarland University Hospital between November 2010 and February 2019 were retrospectively identified from a prospectively maintained service database.
Results
VCD occurred in 18 (2.9%) of 617 patients included. In univariate and multivariate analyses, a lower level of surgeon laparoscopic expertise (odds ratio 3.19, 95% confidence interval (CI) 1.0–9.38; p = 0.03) and lower weight of removed uterus (odds ratio 0.99, 95% CI 0.98–0.99; p = 0.02) were associated positively with the risk of VCD.
Conclusion
In this homogenous cohort undergoing TLH, laparoscopic expertise and uterine weight influenced the risk of postoperative VCD. These findings might help to further reduce the rate of this complication.
Einleitung: Trotz immer besserer medizinischer und operativer Therapiemaßnahmen bleibt eine adäquate Schmerztherapie für viele gynäkologische Krankheitsbilder eine Herausforderung. Neue patientenfokussierte Testsysteme können dabei zur Verlaufsbeurteilung und Therapieoptimierung beitragen. Ziel war es, die Pilot-Ergebnisse unserer, in Deutschland einmaligen, interdisziplinären, universitär geführten, integrativen Schmerzsprechstunde anhand neuester patientenfokussierter Testsysteme auszuwerten und zur weitergehenden interkollegialen Diskussion vorzustellen. Materialien und Methoden: Retrospektive, monozentrische Analyse der Behandlungsverläufe von Patientinnen einer neuen integrativen und interdisziplinären, gynäkologischen Schmerzsprechstunde mittels patientenfokussiertem Testsystem (PROMIS-29). Ergebnisse: Insgesamt konnten die Ergebnisse von 18 Patientinnen analysiert werden. Zur Nachuntersuchung zeigten sich signifikante Verbesserungen in allen Domänen des PROMIS-29. Schlussfolgerung: Die vorgestellte interdisziplinäre, integrative Schmerzsprechstunde unter Zuhilfenahme patientenfokussierter Testsysteme kann relevante Schmerzdomänen erfassen und erfolgreich therapieren. Weitere Untersuchungen müssen diese neue Art der Verlaufsbeobachtung und gynäkologisch fokussierter Schmerzbehandlung nun mit längeren Nachsorgeintervallen bestätigen.
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