Research indicates that approximately one third of offenders admitted to social-therapeutic correctional facilities in Germany fail to complete treatment and that treatment dropout is linked to higher recidivism in both sexual and violent offenders. The purpose of this study was to examine determinants of treatment dropout in a social-therapeutic correctional facility in Germany. The sample consisted of 205 incarcerated adult male offenders (49.8% sexual, 38.1% non-sexual violent) admitted to correctional treatment. Completers and dropouts were compared on variables pertaining to demographics, offense type, substance abuse, psychopathy, risk, and protective factors. Univariate analyses showed that treatment dropouts demonstrated significantly higher scores on measures of risk and psychopathy and lower scores on protective factors. Logistic regression analyses identified unemployment, non-sexual violent index offense, higher risk scores (HCR-20), and Facet 1 (interpersonal deficits) of the Psychopathy Checklist-Revised (PCL-R) as significant predictors of treatment dropout. Surprisingly, substance abuse disorder was a negative predictor of dropout. With the exception of substance abuse, the results support the notion that treatment dropouts represent a group of high-risk offenders with particular treatment needs. Practical implications and suggestions for further research are discussed.
According to the Risk-Need-Responsivity (RNR) model, treatment effectiveness increases when treatment addresses all three associated core principles. While researchers have focused on the risk and need principles, responsivity remains under-investigated. The theoretical foundation of the RNR model and former research indicates low perceived self-efficacy and inadequate adult attachment styles as potential responsivity factors that can impede treatment of the underlying risk factors. This study assesses firstly whether these factors predict treatment attrition, and secondly changes in the assessed risk of sexual reoffending. Participants were N = 146 men sentenced for sexual offences in a German social-therapeutic correctional facility. Younger age, higher number of previous convictions, and higher scores on the interpersonal facet of the Psychopathy Checklist-Revised are associated with a higher risk of treatment attrition. Unemployment prior to incarceration was found to be an aggravating factor, whereas substance abuse emerged as a mitigating factor, according reducing the risk of reoffending. Neither pre-treatment self-efficacy nor attachment styles revealed as responsivity factors in this study. Future studies should examine if the consideration of these factors during treatment might impact treatment outcomes.
ZusammenfassungVollzugsöffnende Maßnahmen sollen dazu dienen, die soziale Reintegration vorzubereiten. Sie können als Erprobungsraum dafür gelten, inwieweit sich intramural herausgearbeitete Risikofaktoren unter extramuralen Bedingungen äußern bzw. bereits verändert haben können. Dabei gehen Lockerungen mit einem reduzierten Rückfallrisiko und erhöhten Chancen auf dem Wohnungs- und Arbeitsmarkt einher. Diese Studie untersucht anhand von n = 139 bereits entlassenen männlichen Insassen der Sozialtherapeutischen Anstalt Hamburg (SothA-HH) Prädiktoren für den Erhalt und die Rücknahme selbstständiger Lockerungen. Zudem wird untersucht, wie Lockerungserhalt und -rücknahme mit den Resozialisierungszielen Wohnanschrift, Beschäftigungsverhältnis und Therapieerfolg zum Zeitpunkt der Entlassung zusammenhängen. Eine deutsche Staatsbürgerschaft und externale Schutzfaktoren (erhoben mit SAPROF [Structured Assessment of Protective Factors for violence risk]) sind mit dem Erhalt selbstständiger Lockerungen assoziiert, wohingegen mehr Risikofaktoren (erhoben mit R-Skala, HCR-20 [Historical Clinical Risk Management-20]) und überraschenderweise motivationale Schutzfaktoren (SAPROF) mit einer geringeren Wahrscheinlichkeit für selbstständige Lockerung zusammenhängen. Eine längere Haftstrafe und mehr Risikofaktoren (R-Skala, HCR-20) sind mit Lockerungsrücknahmen, zunehmendes Alter mit einer geringeren Wahrscheinlichkeit für Lockerungsrücknahmen assoziiert. Insassen, die selbstständige Lockerungen erhalten und aufrechterhalten, haben zum Zeitpunkt der Entlassung häufiger ein Beschäftigungsverhältnis und schlossen die Therapie erfolgreicher ab. Die Ergebnisse werden vor dem Hintergrund der gesetzlichen Rahmenbedingungen für Lockerungen und des Risk-Need-Responsivity (RNR) Modells diskutiert.
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.
hi@scite.ai
10624 S. Eastern Ave., Ste. A-614
Henderson, NV 89052, USA
Copyright © 2024 scite LLC. All rights reserved.
Made with 💙 for researchers
Part of the Research Solutions Family.