PurposeThe purpose of this article is to evaluate the prevention programme EFFEKT‐E that was designed for preschool children of depressive mothers and contains an intervention for children and for mothers.Design/methodology/approachResearch was carried out in mother‐child clinics in Germany. In total, 220 strained mothers, who were screened for elevated levels of depressive symptoms, were enrolled in the control and 186 in the training group. For evaluation, mothers rated emotional disturbance and social competence of the child as outcome measures before and after the training. Changes in parenting behaviour, perceived parental competence and parenting stress were also assessed.FindingsAn effect on emotional disturbance of the child emerged (d=0.52) in the training group. Perceived parental competence increased (d=0.72) and parental stress decreased (d=0.23) significantly under training. EFFEKT‐E has proven to be a valuable programme for preventing depression in offspring of mothers who feel depressed.Originality/valueThe article identifies the significance of focusing on parenting as a preventive intervention in the mechanisms of familial transmission of depression and evaluation of a family‐oriented programme for young children designed to achieve this.
Welche Auffälligkeiten zeigen sich in der Erziehung emotional belasteter Mütter sowie im Verhalten ihrer vier bis sieben Jahre alten Kinder im Vergleich zu einer unausgelesenen Kindergartenstichprobe? Gibt es Zusammenhänge zwischen mütterlicher Depressivität, verschiedenen Aspekten der Erziehung und kindlichen Erlebens- und Verhaltensproblemen? Welche Aspekte der Erziehung vermitteln diese Zusammenhänge? Um diese Fragen zu untersuchen, wurden subklinisch depressive Mütter (N = 380) zu kindlichem Verhalten, Erziehungspraktiken, elterlichem Stress sowie zu elterlichem Kompetenzerleben befragt. Die Daten wurden mit einer Kindergartenstichprobe ( Lösel et al., 2005 ) verglichen. Die depressiv gestimmten Mütter zeigten im Vergleich zu den unausgelesenen Müttern ein ungünstigeres Erziehungsverhalten, erlebten sich weniger kompetent in der Erziehung und sie berichteten über höheren elterlichen Stress. Ihre Kinder wiesen mehr Störungen des Erlebens und Verhaltens auf. Die Merkmale Elterlicher Stress und Kompetenzerleben in der Erziehung erwiesen sich als Mediatoren des Zusammenhangs von mütterlicher Depressivität und kindlichen Auffälligkeiten. Die Bedeutung der Ergebnisse für die Prävention wird diskutiert.
Transcranial sonography (TCS) of the basal ganglia is a non-invasive tool to study movement disorders. Very few studies have addressed the question of whether TCS may detect specific echofeatures in patients with primary dystonia. The basal ganglia including the substantia nigra (SN) and the ventricular system were investigated by TCS in 84 primary dystonia patients and 43 neurologically healthy controls. Any hyperechogenicity of the lenticular nucleus was present in 57.5% of the patients and in 50.0% of the controls (p = 0.453). While marked hyperechogenicity was more frequently present in the patients (17.8 vs. 7.9%), this difference was not significant (p = 0.227). No differences in the occurrence of hyperechogenicity were detectable either in the caudate nucleus (21.6 vs. 39.5%, p = 0.122) or the thalamus (4.1 vs. 0%, p = 0.199). Marked hyperechogenicity of the caudate nucleus was rare in dystonia (4.1%) and absent in controls. There was no relationship between the side of basal ganglia hyperechogenicity and the clinically affected side of cervical dystonia. The area of SN echogenicity was similar in patients and controls (0.19 ± 0.14 vs. 0.20 ± 0.13 cm(2)), but correlated negatively with increasing disease duration in the dystonia patients (ρ = -0.257, p = 0.028). Width of the third ventricle correlated with increasing age (ρ = 0.511, p = 0.000) and, in patients, with disease duration (ρ = 0.244, p = 0.034) and severity of cervical dystonia (ρ = 0.281, p = 0.038). No characteristic abnormalities were found in the basal ganglia of primary dystonia patients. It remains to be explored whether this is due to a true absence of signal alterations in the basal ganglia of dystonia patients or to limitations of the current technology used.
Zusammenfassung. Kinder (subklinisch) depressiver Mütter haben ein erhöhtes Risiko, Verhaltensauffälligkeiten auszubilden. Einige der Faktoren der Transmission liegen direkt in der Interaktion, wie das Erziehungsverhalten. Weitere Risikofaktoren wie Alleinerziehendenstatus oder geringe soziale Unterstützung können die Auswirkungen auf die Kinder noch verstärken. Da Erlebens- und Verhaltensprobleme häufig bereits im Vorschulalter auftreten, sollten Präventionsprogramme möglichst früh ansetzen. Dem folgt die vorliegende Studie, die in 13 Mutter-Kind-Kliniken durchgeführt wurde. Geprüft wurde, ob Kinder von emotional und sozial belasteten Müttern von einem Präventionsprogramm (EFFEKT-E) profitieren, das einen Erziehungskurs für Mütter und ein soziales Kompetenztraining für Kinder umfasst. Dazu wurden 194 Mütter mit 4- bis 7-jährigen Kindern in der Kontrollgruppe und 169 Mütter in der Interventionsgruppe in einem Vortest-Nachtest-Design untersucht. Abhängige Variablen waren kindliche Erlebens- und Verhaltensprobleme sowie das mütterliche Erziehungsverhalten und Kompetenzerleben. Neben allgemeinen Effekten wurden eventuelle Moderatoreffekte von mütterlichen Risikofaktoren geprüft. Es zeigten sich positive kurzfristige Effekte auf das kindliche Problemverhalten. Mittelfristige positive Effekte gab es bei der elterlichen Kompetenzeinschätzung (Sechs-Monats-Follow-up). Dies galt insbesondere für Mütter, die eine hohe soziale Unterstützung erlebten. Die Ergebnisse werden unter methodischen und praktischen Gesichtspunkten diskutiert.
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