Social interactions are a crucial part of human life. Understanding the neural underpinnings of social interactions is a challenging task that the hyperscanning method has been trying to tackle over the last two decades. Here, we review the existing literature and evaluate the current state of the hyperscanning method. We review the type of methods (fMRI, M/EEG, and fNIRS) that are used to measure brain activity from more than one participant simultaneously and weigh their pros and cons for hyperscanning. Further, we discuss different types of analyses that are used to estimate brain networks and synchronization. Lastly, we present results of hyperscanning studies in the context of different cognitive functions and their relations to social interactions. All in all, we aim to comprehensively present methods, analyses, and results from the last 20 years of hyperscanning research.
Background: Patients with mental illnesses often have massive difficulties returning to work after inpatient treatment at a psychiatric clinic and are often at risk of losing their jobs. The psychosocial support for this patient group at the interface of clinic/outpatient care is often insufficient. Methods/design: The RETURN-study prospectively assesses and surveys 200 patients with mental disorders in a cluster randomized intervention study, i.e. treatment teams and patients from intervention wards receive a returnto-work (RTW) intervention. Patients in control wards obtain treatment as usual (TAU). Pairs of comparable wards (similar patient population, similar staff density) have been identified and then randomized for control and intervention (n = 14 for each condition). On intervention wards return-to-work experts (RTW experts) who focus treatment on the workplace-related needs of patients with mental illnesses have been established. These RTW experts ensure the use of available resources within the framework of work-related discharge management and should lead to a more successful return to the workplace. The days at work in the year after release will be evaluated in a mixed methods approach as well as the return rate in the year after release, disability days in the year after return, relapse rate after 12 months, cost-benefit ratio of the intervention, analysis of the predictors / barriers for a successful return to the workplace (e.g. psychopathology, cognition, stigma, social-psychiatric support, company support, etc.), possibilities to implement the concept of RTW experts in standard psychiatric care (TAU-treatment as usual), the impact of the RTW experts' approach on the treatment process in standard psychiatric care.
Zusammenfassung Hintergrund Psychische Erkrankungen sind inzwischen die zweithäufigste Ursache für Krankschreibungen und die häufigste Ursache für krankheitsbedingte Verrentungen. Um Jobverluste zu vermeiden sind besondere Interventionen zur Rückkehr an den Arbeitsplatz erforderlich. Ein erfolgreicher Rückkehrprozess kann eine erneute Krankschreibung sowie Erwerbsunfähigkeit verhindern. Zudem kann eine gelingende Rückkehr in den Berufsalltag positiv auf den Genesungsprozess zurückwirken. Internationale Erfahrungen zeigen, dass Return-to-Work-Programme eine wirksame Handlungsoption sind, um Patienten nach längerer Erkrankung nachhaltig wieder ins Arbeitsleben zurückzuführen. Return-to-Work-Programme bilden hinreichende Unterstützungsangebote, um mangelnde Ressourcen (z. B. fehlende Wertschätzung) und Belastungen (z. B. zu hohes Arbeitsvolumen) zu bewältigen. Methode Für die Studie RETURN wurde ein Return-to-Work Konzept für stationär-psychiatrisch behandelte Patienten entwickelt. Ergebnisse Die Intervention besteht aus dem Einsatz von Return-to-Work- Experten, die auf Basis eines Handbuches arbeiten. In klar definierten Modulen werden mit den Patienten während des stationären Aufenthaltes u. a. sozialrechtliche Grundlagen und Einzelheiten des Rückkehrprozesses besprochen sowie schwierige Situationen (z. B. Umgang mit der Offenlegung der Diagnose, Rückkehrgespräch) vorbereitet. Nach Entlassung erfolgt die Weiterbetreuung v. a. im Hinblick auf Erfahrungen am ersten Arbeitstag, Begleitung zu Gesprächen des BEM (Betriebliches Eingliederungsmanagement) und Unterstützung bei etwaigen Schwierigkeiten. Schlussfolgerung Die Ergebnisse der noch laufenden Studie werden zeigen, ob der gewählte methodische Ansatz zu einer Verbesserung der Rückkehr an den Arbeitsplatz führt.
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