Currently, most studies that employ dynamic causal modeling (DCM) use random-effects (RFX) analysis to make group inferences, applying a second-level frequentist test to subjects' parameter estimates. In some instances, however, fixed-effects (FFX) analysis can be more appropriate. Such analyses can be implemented by combining the subjects' posterior densities according to Bayes' theorem either on a multivariate (Bayesian parameter averaging or BPA) or univariate basis (posterior variance weighted averaging or PVWA), or by applying DCM to time-series averaged across subjects beforehand (temporal averaging or TA). While all these FFX approaches have the advantage of allowing for Bayesian inferences on parameters a systematic comparison of their statistical properties has been lacking so far.Based on simulated data generated from a two-region network we examined the effects of signalto-noise ratio (SNR) and population heterogeneity on group-level parameter estimates. Data sets were simulated assuming either a homogeneous large population (N=60) with constant connectivities across subjects or a heterogeneous population with varying parameters. TA showed advantages at lower SNR but is limited in its applicability. Because BPA and PVWA take into account posterior (co)variance structure, they can yield non-intuitive results when only considering posterior means. This problem is relevant for high SNR data, pronounced parameter interdependencies and when FFX assumptions are violated (i.e. inhomogeneous groups). It diminishes with decreasing SNR and is absent for models with independent parameters or when FFX assumptions are appropriate. Group results obtained with these FFX approaches should therefore be interpreted carefully by considering estimates of dependencies among model parameters.
Background The transfer of classic concepts of competency-based medical education into clinical practice has been proven to be difficult in the past, being described as partially fragmented, misleading and inadequate. At the beginning of training, novice doctors commonly feel overwhelmed, overloaded and exposed to extreme time pressure. The discrepancy between expected and actual clinical competence of doctors at the start of their speciality training jeopardizes patient safety. The framework of Entrustable Professional Activities (EPAs) is a promising instrument to effectively integrate competency-based training into clinical practice and may help to close this gap and consequently to improve patient safety. Methods For anaesthesiology, we developed 5 EPAs for final-year medical students. The EPAs comprised the following seven categories: 1. Title, 2. Specifications, 3. Limitations, 4. Competency domains, 5. Knowledge, abilities and skills, professional attitudes, 6. Assessment and 7. Entrustment. Based on a modified, online-based Delphi study, we further developed and refined these EPAs. Education experts were recruited from the alumni network of the Master of Medical Education (MME) degree course from the University of Heidelberg, Germany. Results 28 data sets were evaluated in three Delphi rounds. 82% of study participants had previous experience with EPAs. Qualitative and quantitative data formed the basis during the iterative process and resulted in complete descriptions of 5 EPAs for final-year medical students in anaesthesiology. Conclusions Our study including the associated description of 5 EPAs represent a further step and starting point for EPA-based curricula in medical training in Germany linking undergraduate training, to residency training and continuous medical education.
Zusammenfassung Hintergrund Das praktische Jahr (PJ) ist an vielen Universitäten der am wenigsten strukturierte und standardisierte Studienabschnitt. Studierende beklagen mangelnde Anleitung, Supervision und Feedback. Häufig übernehmen sie delegationsfähige, nichtmedizinische Aufgaben, obwohl das PJ ein Hauptentscheidungsfaktor für die spätere Facharztwahl ist. Methoden Nach einer Bedarfsanalyse erfolgte die Entwicklung eines Mentoring-basierten Curriculums für Studierende im PJ mithilfe des Kern-Zyklus. Hierzu wurden 10 fachspezifische klinisch-praktische Basiskompetenzen etabliert, die jeder Studierende bis zum Tertialende beherrschen sollte. Eine Überprüfung erfolgte formativ anhand von arbeitsplatzbasierten Prüfungen. Das Tertial wurde durch alle Studierenden abschließend online evaluiert. Ergebnisse Die Priorisierung und Prüfung von klinisch-praktischen Kompetenzen durch Mentoren/Mentorinnen ermöglichten eine bedarfsorientierte und qualitative hochwertige Ausbildung. Das Mentoring und Feedback wurden durchweg positiv beurteilt und unterstützten den Lernerfolg (Note 1,5). Das Prüfungsformat wurde mehrheitlich als unbekannt (64,6 %), aber hilfreich und sinnvoll erlebt (76,7 %). Studierende fühlten sich durch das Curriculum gut auf die Staatsexamensprüfung (81,3 %) und den Berufsbeginn vorbereitet (71,0 %). Dies ging mit einer hohen Zufriedenheit (Note 1,7) einher. Schlussfolgerungen Ein bedarfsgerechtes, Mentoring-basiertes Curriculum mit integrierten arbeitsplatzbasierten Prüfungen geht nicht nur mit einer hohen Ausbildungszufriedenheit einher, sondern fördert effektiv und ressourcenschonend die Ausbildungsqualität.
Zusammenfassung Hintergrund Die SARS-CoV-2-Pandemie hat die Universitäten vor große Herausforderungen gestellt. Innerhalb kürzester Zeit galt es, Lehrveranstaltungen zu digitalisieren. Dies betraf auch den Bereich Anästhesiologie, Intensiv‑, Notfall‑, Schmerz- und Palliativmedizin an der Universität Leipzig. Fragestellung Ziel der fragebogengestützten Untersuchung war es herauszufinden, welche Veranstaltungen aus Sicht der Studierenden am ehesten digitalisiert werden können, und welche technische Infrastruktur die Lehrenden bei der Digitalisierung jeweils bestmöglich unterstützt. Material und Methoden Für die digitale Durchführung der Lehrveranstaltungen wurden Videopodcasts, digitale Lernmaterialien, Lehrfilme und Videokonferenzen genutzt. Je nach Veranstaltung wurden verschiedene dieser Angebote kombiniert. Darüber hinaus wurde ein Diskussionsforum für den Austausch zwischen Lehrenden und Studierenden etabliert. Zur Bewertung der Inhalte erfolgte im Anschluss eine Onlineevaluation. Ergebnisse An der Befragung haben 82 Studierende teilgenommen. Als effektivste Angebote zur Wissensvermittlung wurden die Videopodcasts der Vorlesung (45,1 %) sowie der elektronische Unterricht am Krankenbett (34,1 %) bewertet. Insbesondere die Vorlesungen könnten nach Meinung von 92,7 % der befragten Studierenden auch dauerhaft digital ersetzt werden. Knapp 90 % haben die digitalen Lehrangebote der Klinik mit einer Gesamtnote von 1 oder 2 bewertet. Diskussion und Zusammenfassung Im Zuge des digitalen Semesters ließen sich einzelne Lehrformate unterschiedlich gut digitalisieren: Vorlesungen können aus Sicht der Studierenden auch langfristig besonders gut digital abgebildet werden, währenddessen die Digitalisierung des Unterrichts am Krankenbett bisher nicht adäquat möglich ist.
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