Introduction
!The primary goal for all breast cancer (BC) patients undergoing breast-conserving (BCT) or oncoplastic surgery (OPS) is to achieve tumor-free margins in a single surgical procedure. However, it is not uncommon for BC patients to undergo more than one surgical procedure before they achieve tumor-free margins [1, 2, 3]. In patients with invasive ductal carcinoma (IDC), an accompanying ductal carcinoma in situ (DCIS) is diagnosed in approximately 30-60 % of cases, making the primary attempt to achieve tumor-free margins challenging [4, 5]. Positive or close margins after BCT are described in up to 40 % of patients with re-excision (RE) rates of up to 57 % in patients with accompanying DCIS [6-8]. National and international guidelines recommend mastect-Wissenschaftliche Arbeit 120 Dieterich M et al. Re-excision Rates and … Senologie 2013; 10: 120-125 Zusammenfassung ! Hintergrund: Der Einfluss von Reexzisionen (RE) auf die Lokalrezidivate (LR) bei Brustkrebspatientinnen wird nach wie vor kontrovers diskutiert. Patienten und Methoden: Diese Studie untersucht Einflussfaktoren auf die RE-Rate bei Brustkrebspatientinnen nach brusterhaltender oder onkoplastischer Operation. Zwischen 2000 und 2003 wurden 489 Patientinnen mit pT1-pT2-und pN0/1-Tumoren ausgewertet. 74 Patientinnen erfüllten die Einschlusskriterien und wurden in 3 Gruppen unterteilt: keine RE (n = 25), RE während der Primäroperation und RE in einer sekundären Operation (n = 21). Alle Tumorblöcke wurden durch einen auf Brustkrebs spezialisierten Pathologen reevaluiert. Ergebnisse: Der durchschnittliche Beobachtungszeitraum, mit einer LR-Rate von 4,1 %, betrug 70 Monate. Binäre logistische Regressionsanalyse ergab keine tumorspezifischen Risikofaktoren für eine RE. Kein Rezidiv trat in der Gruppe ohne RE auf. In der Gruppe mit RE während der Primäroperation trat ein LR, und in der Gruppe mit RE in einer sekundären oder weiteren Operation traten 2 LR auf. Zusammenfassung: Neue Risikofaktoren für eine erhöhte RE-Rate konnten nicht gefunden werden und spiegeln die inkonsistente Datenlage wider. Brustkrebs sollte des ungeachtet in einer Operation entfernt werden, wobei onkoplastische Techniken berücksichtigt werden müssen.Abstract ! Background: Controversy continues over the impact of re-excision (RE) on local recurrence (LR) in patients with invasive breast cancer. Patients and Methods: We investigated factors which could effect RE rates in patients undergoing breast-conserving or oncoplastic surgery. Between 2000 and 2003, 489 patients with stage pT1-pT2 or pN0/1 tumors were evaluated. 74 patients fulfilled the inclusion criteria. Patients were categorized into 3 groups: no RE (n = 25), RE during primary surgery (n = 28), and RE performed during secondary or even tertiary procedure (n = 21). All tumor slides were re-evaluated by a pathologist specializing in breast cancer. Results: Mean follow-up was 70 months with an overall LR rate of 4.1 %. Binary logistic regression revealed no tumor-specific risk factors for RE. There was no LR in the group of ...