2020
DOI: 10.1152/ajplung.00476.2019
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The hallmarks of severe pulmonary arterial hypertension: the cancer hypothesis—ten years later

Abstract: Severe forms of pulmonary arterial hypertension (PAH) are most frequently the consequence of a lumen-obliterating angiopathy. One pathobiological model is that the initial pulmonary vascular endothelial cell injury and apoptosis is followed by the evolution of phenotypically altered, apoptosis-resistant, proliferating cells and an inflammatory vascular immune response. Although there may be a vasoconstrictive disease component, the increased pulmonary vascular shear stress in established PAH is caused largely … Show more

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Cited by 48 publications
(41 citation statements)
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References 192 publications
(239 reference statements)
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“…A number of X encoded proteins regulate apoptosis which is of interest in the context of PAH where resistance to apoptosis is a prominent feature in the remodelled vasculature [ 130 , 131 ]. Apoptosis-inducing factor mitochondria associated-1 (AIFM1) is a mitochondrial flavoprotein that primarily regulates mitochondrial energy metabolism under normal cellular conditions and is involved in regulation of apoptosis.…”
Section: The X Chromosome In Pulmonary Hypertensionmentioning
confidence: 99%
“…A number of X encoded proteins regulate apoptosis which is of interest in the context of PAH where resistance to apoptosis is a prominent feature in the remodelled vasculature [ 130 , 131 ]. Apoptosis-inducing factor mitochondria associated-1 (AIFM1) is a mitochondrial flavoprotein that primarily regulates mitochondrial energy metabolism under normal cellular conditions and is involved in regulation of apoptosis.…”
Section: The X Chromosome In Pulmonary Hypertensionmentioning
confidence: 99%
“…Regardless of classification, these conditions are associated with extremely poor outcomes. Multiple mechanisms have been proposed suggesting the link between cancer and PH: 1) pulmonary vascular endothelial cell injury and apoptosis leading to vasoconstrictive disease ( 3 ); 2) thromboembolic disease; 3) tumor emboli; 4) chemotherapy-related causes; 5) vascular remodeling due to inflammatory cell accumulation ( 4 ); 6) intravascular tumor (i.e., sarcoma); and 7) external malignant compression of the pulmonary artery.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Das IPS tritt bei ungefähr 2-8 % aller Patienten innerhalb von 12 Tagen nach allogener HSCT auf und führt bei über 60 % der Betroffenen zum Tode [20]. Die klinische Präsentation ist äußerst vielfältig und wird zeitlich unterschiedlich beobachtet: Es wurden auch Gemeinsamkeiten unterschiedlicher Erkrankungen festgestellt: Beispielsweise gibt es pathophysiologische Charakteristika bei der pulmonal arteriellen Hypertonie (PAH) wie Induktion von Proliferation, Antiapoptose und Angiogenese, metabolische Dysregulation und proinflammatorische Stimuli, die auch bei malignen Tumoren beobachtet werden [22]. Auch wenn pulmonale Epithelzellen bei der PAH nicht maligne entarten, ist es doch nachvollziehbar, dass Antitumortherapien auch direkt vorbestehende Erkrankungen wie die PAH beeinflussen können.…”
Section: Knochenmarktransplantation Bei Malignen Hämatologischen Kranunclassified
“…Es wurden auch Gemeinsamkeiten unterschiedlicher Erkrankungen festgestellt: Beispielsweise gibt es pathophysiologische Charakteristika bei der pulmonal arteriellen Hypertonie ( PAH
PAH
) wie Induktion von Proliferation, Antiapoptose und Angiogenese, metabolische Dysregulation und proinflammatorische Stimuli, die auch bei malignen Tumoren
Maligner Tumor
beobachtet werden [ 22 ]. Auch wenn pulmonale Epithelzellen bei der PAH nicht maligne entarten, ist es doch nachvollziehbar, dass Antitumortherapien auch direkt vorbestehende Erkrankungen wie die PAH beeinflussen können.…”
Section: Einflüsse Auf Vorbestehende Pulmonale Erkrankungenunclassified