1998
DOI: 10.1002/(sici)1096-8628(19980526)77:4<322::aid-ajmg14>3.0.co;2-k
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Syndrome of coronal craniosynostosis with brachydactyly and carpal/tarsal coalition due to Pro250Arg mutation in FGFR3 gene

Abstract: Recently, a unique Pro250Arg point mutation in fibroblast growth factor receptor 3 (FGFR3) was reported in 61 individuals with coronal craniosynostosis from 20 unrelated families [Muenke et al. (1997): Am J Hum Genet 60:555-564]. The discovery of this apparently common mutation has resulted in the definition of a recognizable syndrome, through analysis of subtle clinical findings in families who were previously thought to have a variety of other craniosynostosis syndromes. Previous diagnoses in some of these f… Show more

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Cited by 67 publications
(62 citation statements)
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“…Additional complications include hearing loss and learning difficulties. Extracranial manifestations are rare apart from mild distal limb abnormalities such as brachydactyly and clinodactyly, which are often associated with cone-shaped epiphyses on radiographs Reardon et al 1997;Graham et al 1998;Lajeunie et al 1999). However, craniosynostosis is absent in some individuals heterozygous for the mutation, and although some of these exhibit macrocephaly, clinical signs are absent in others Robin et al 1998).…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Additional complications include hearing loss and learning difficulties. Extracranial manifestations are rare apart from mild distal limb abnormalities such as brachydactyly and clinodactyly, which are often associated with cone-shaped epiphyses on radiographs Reardon et al 1997;Graham et al 1998;Lajeunie et al 1999). However, craniosynostosis is absent in some individuals heterozygous for the mutation, and although some of these exhibit macrocephaly, clinical signs are absent in others Robin et al 1998).…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…5), die anhand der vorliegenden Untersuchung durch die signifikante mittlere Verkürzung der Schädellänge (SL) sowie der vorderen Schädelbasislänge (S-NStrecke) eindeutig objektiviert werden konnte. Auch Graham et al [5] stellten bei der anthropometrischen Untersuchung einer erwachsenen Patientin mit Muenke-Kraniosynostose eine Kopflän-ge von 15 cm fest, die in Höhe der 25. Perzentile lag.…”
Section: Diskussionunclassified
“…Die gestörte Sagittalentwicklung des Schädels lässt eine Reduktion der intrakraniellen Kapazität vermuten, wobei aber die anscheinend nur geringe mittlere Verkleinerung des intrakraniellen Volumens von 3,6% in der vorliegenden Studie auf einen teilkompensierenden Wachstumsausgleich der Schädel-kalotte hinweist. Die von Graham et al [5] und Mulliken et al [12] bei der Muenke-Kraniosynostose gelegentlich beobachtete Makrozephalie konnte allerdings in der vorgestellten Untersuchung bei keinem Patienten gesehen werden. Jedoch weist die signifikant vergrößerte interkoronare Distanz (IKD), die die anteriore Schädelbreite charakterisiert, auf ein kompensatorisches Transversalwachstum unter Berücksichtigung der gestör-ten Sagittalentwicklung hin.…”
Section: Diskussionunclassified
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