2009
DOI: 10.1097/prs.0b013e318199f49f
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Sternal Osteomyelitis: Long-Term Results after Pectoralis Muscle Flap Reconstruction

Abstract: Pectoralis muscle transfer represents a safe and simple procedure. Although strength loss and pain are considerable, quality of life is improved significantly. Pulmonary function impairment is most likely not exclusively attributable to the muscle transfer or the sternum resection.

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Cited by 28 publications
(38 citation statements)
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“…Extension of mobilization, fascial release, splitting of the muscle fibers and preservation of the perforators, humeral insertion and thoracoacromial vessels constitute important contentious technical points [5,13,14]. Our approach is conservative as we aim to preserve the site of humeral insertion and only use the pectoralis major as an advancement flap, while maintaining the intercostal perforators [5], aiming to maximize muscle perfusion and minimize functional impairment, which can be significant [1]. The downside to this approach is the inability of pectoral muscle flaps to adequately cover the lower third of the sternum.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 98%
See 1 more Smart Citation
“…Extension of mobilization, fascial release, splitting of the muscle fibers and preservation of the perforators, humeral insertion and thoracoacromial vessels constitute important contentious technical points [5,13,14]. Our approach is conservative as we aim to preserve the site of humeral insertion and only use the pectoralis major as an advancement flap, while maintaining the intercostal perforators [5], aiming to maximize muscle perfusion and minimize functional impairment, which can be significant [1]. The downside to this approach is the inability of pectoral muscle flaps to adequately cover the lower third of the sternum.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 98%
“…Post-sternotomy deep sternal wound infection (DSWI) is a severe complication that occurs in 0.8-8 % of patients undergoing cardiac surgery [1]. The mortality rate can be as high as 40 % in some patient series [2].…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…In der Literatur sind diverse gestielte Lappenplastiken (Pectoralislappenplastik, Omentummajus-Transposition, Rectus-abdominis-Muskellappen mit Hautinsel (VRAM), M.-latissimus-dorsi-Lappenplastik) sowie freie Lappenplastiken (M. tensor fasciae latae, M. latissimus dorsi, M. vastus lateralis) und Kombinationen dieser Methoden beschrieben. Unbestritten gelten radikale Wund-Débridements mit kompletter Entfernung avitalen Gewebes und meist des kompletten Cerclage-Materials und der Einsatz der Vakuumverbandstherapie als wesentlicher Bestandteil der Versorgung von sternalen Wundheilungsstörungen [6][7][8][9][10][11][12][13].…”
Section: Treatment Of Sternal Osteomyelitis After Median Sternotomy Iunclassified
“…Sein Einsatzbereich liegt primär im Bereich der Kopf-/Halsre- konstruktion (myokutaner Lappen) [19] bzw. in der Rekonstruktion von Defekten im kranialen Sternumbereich (muskulärer Lappen) [20]. Kleinere kontralaterale Defekte können zwar gut erreicht werden, jedoch muss einschränkend erwähnt werden, dass die im Bereich der Unterbrustfalte gehobene Hautinsel zwar einen ästhetisch guten Hebedefekt hinterlässt, aber eine unsichere Durchblutung hat und aufgrund venöser Insuffizienz Lappenteilnekrosen auftreten können, weshalb wir sie nur in Einzelfällen einsetzen.…”
Section: Pectoralis-major-lappenunclassified
“…Er bleibt dabei an den pektoralen Ästen der A. thoracoacromialis gestielt und kann so in den zu deckenden Defekt transponiert werden [21,22]. Nach Hebung des Muskels findet sich nur ein moderater Kraftverlust [20]. Die Pectoralis-major-Lappen finden jedoch in der Rekonstruktion der Thoraxwand nach Tumorresektion nur bedingt Anwendung.…”
Section: Pectoralis-major-lappenunclassified