Section: Die Resultierende Strahlendosis Wird Von Folgenden Faktoren unclassified
“…Moderne Mammografiesysteme verfügen jedoch über eine automatische Dosisanzeige [12]. Berechnungen der mittleren Parenchymdosis können beispielsweise über die gemessene Eingangsdosis mithilfe von Konversionsfaktoren erfolgen [11].…”
Section: Dosisbegriffe In Der Mammografieunclassified
In Österreich wurde am 1. Januar 2014 das flächendeckende Mammografie-Screening als Brustkrebsfrüherkennungsprogramm eingeführt. Trotz der verbesserten Früherkennungsmöglichkeiten von Mammakarzinomen ist das Screening-Programm jedoch insbesondere aufgrund der Strahlenexposition immer wieder stark umstritten. In diesem Artikel werden Grundlagen zum Mammografie-Screening erörtert sowie die Ergebnisse einer Phantomstudie präsentiert.
Section: Die Resultierende Strahlendosis Wird Von Folgenden Faktoren unclassified
“…Moderne Mammografiesysteme verfügen jedoch über eine automatische Dosisanzeige [12]. Berechnungen der mittleren Parenchymdosis können beispielsweise über die gemessene Eingangsdosis mithilfe von Konversionsfaktoren erfolgen [11].…”
Section: Dosisbegriffe In Der Mammografieunclassified
In Österreich wurde am 1. Januar 2014 das flächendeckende Mammografie-Screening als Brustkrebsfrüherkennungsprogramm eingeführt. Trotz der verbesserten Früherkennungsmöglichkeiten von Mammakarzinomen ist das Screening-Programm jedoch insbesondere aufgrund der Strahlenexposition immer wieder stark umstritten. In diesem Artikel werden Grundlagen zum Mammografie-Screening erörtert sowie die Ergebnisse einer Phantomstudie präsentiert.
“…1 To detect breast cancer at its earliest stage, the screening service must achieve optimum image quality at the lowest possible risk from the radiation dose. [2][3][4] Quality assurance (QA) programmes are essential to ensure compliance with the guidelines, image quality standards, protocols and criteria that guide breast screening and diagnostic mammographic services. 5,6 The adequacy of image quality standards can be inferred from the sensitivity and specificity of imaging.…”
Detection of breast cancer is reliant on optimal breast positioning and the production of quality images. Two projections, the mediolateral oblique and craniocaudal (CC), are routinely performed. Determination of successful positioning and inclusion of all breast tissue is achieved through meeting stated image quality criteria. For the CC view, current image quality criteria are inconsistent. Absence of reliable anatomical markers, other than the nipple, further contribute to difficulties in assessing the quality of CC views. The aim of this paper was to explore published international quality standards to identify and find the origin of any CC positioning criteria which might provide for quantitative assessment. The pectoralis major (pectoral) muscle was identified as a key posterior anatomical structure to establish optimum breast tissue inclusion on mammographic projections. It forms the first two of the three main CC metrics that are frequently reported (1) visualization of the pectoral muscle, (2) measurement of the posterior nipple line and (3) depiction of retroglandular fat. This literature review explores the origin of the three metrics, and discusses three key publications, spanning 1992 to 1994, on which subsequent image quality standards have been based. The evidence base to support published CC metrics is sometimes not specified and more often, the same set of publications are cited, most often without critical evaluation. To conclude, there remains uncertainty if the metrics explored for the CC view support objective evaluation and reproducibility to confirm optimal breast positioning and quality images.
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