2018
DOI: 10.1007/s13300-018-0374-8
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Post-Liver Transplantation Diabetes Mellitus: A Review of Relevance and Approach to Treatment

Abstract: Post-liver transplantation diabetes mellitus (PLTDM) develops in up to 30% of liver transplant recipients and is associated with increased risk of mortality and multiple morbid outcomes. PLTDM is a multicausal disorder, but the main risk factor is the use of immunosuppressive agents of the calcineurin inhibitor (CNI) family (tacrolimus and cyclosporine). Additional factors, such as pre-transplant overweight, nonalcoholic steatohepatitis and hepatitis C virus infection, may further increase risk of developing P… Show more

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Cited by 59 publications
(69 citation statements)
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“…Nevertheless, the aHR for developing keratopathies was higher in the study group after adjustment. On the other hand, higher incidences of hypertension, DM, and hyperlipidemia were also found in the study group, which probably results from the systemic administration of corticosteroid and cyclosporine in the uveitic and rheumatologic patients in the study group, [36][37][38][39][40] and DM itself is a risk factor for keratopathies. 41,42 Although the corticosteroid and immunosuppressant would lead to certain types of keratopathy, the effect of uveitis on the development of keratopathies was still significant after adjusting the influence of immunosuppressant and immunosuppressant-induced systemic diseases, which indicates that uveitis is an independent risk factor for keratopathies.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 71%
“…Nevertheless, the aHR for developing keratopathies was higher in the study group after adjustment. On the other hand, higher incidences of hypertension, DM, and hyperlipidemia were also found in the study group, which probably results from the systemic administration of corticosteroid and cyclosporine in the uveitic and rheumatologic patients in the study group, [36][37][38][39][40] and DM itself is a risk factor for keratopathies. 41,42 Although the corticosteroid and immunosuppressant would lead to certain types of keratopathy, the effect of uveitis on the development of keratopathies was still significant after adjusting the influence of immunosuppressant and immunosuppressant-induced systemic diseases, which indicates that uveitis is an independent risk factor for keratopathies.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 71%
“…Die Hauptindikationen sind Fibrose und Zirrhose als Folge chronischer Leberentzündungen, wie Hepatitis C (HCV) oder Autoimmunhepatitis gefolgt von alkoholischer Zirrhose, bösartigen Neubildungen und akutem Leberversagen [5]. Bei 10-20 % der LTx gelisteten Patienten besteht bereits vor der LTx eine diabetische Stoffwechsellage, bei weiteren 10-30 % entwickelt sich in den ersten 12 Monaten nach LTx ein Posttransplantationsdiabetes (PLTDM) [6][7][8]. Ob ein vorbestehender Diabetes mellitus oder PLTDM Einfluss auf Post-LTx Komplikationen, Transplantatüberleben und Gesamtmortalität hat, ist derzeit nicht abschließend geklärt.…”
Section: Introductionunclassified
“…Ob ein vorbestehender Diabetes mellitus oder PLTDM Einfluss auf Post-LTx Komplikationen, Transplantatüberleben und Gesamtmortalität hat, ist derzeit nicht abschließend geklärt. In der Mehrzahl der Untersuchungen konnte kein negativer Einfluss festgestellt werden mit Ausnahme einer Studie, in der über eine erhöhte Infektionsrate berichtet wird [8][9][10] Hypoglykämien. In der Posttransplantationsphase hat sich eine kombinierte Behandlung mit schnellwirkendem Mahlzeiteninsulin in Kombination mit Verzögerungsinsulinen (Insulin Glargin, Insulin Detemir) auf der Grundlage eines sorgfältig ausgearbeiteten, dem individuellen Zuckerverlauf angepassten Spritzplanes bewährt [8,11].…”
Section: Introductionunclassified
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