2013
DOI: 10.1016/j.brat.2013.09.009
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Long-term stability of cognitive behavioral therapy effects for panic disorder with agoraphobia: A two-year follow-up study

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Cited by 46 publications
(33 citation statements)
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“…These improvements were either maintained or improved in the 6 months following treatment. These results are promising and suggest a new option for the sizeable minority of treatment-resistant patients [49,50,51]. …”
Section: Discussionmentioning
confidence: 90%
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“…These improvements were either maintained or improved in the 6 months following treatment. These results are promising and suggest a new option for the sizeable minority of treatment-resistant patients [49,50,51]. …”
Section: Discussionmentioning
confidence: 90%
“…For patients who had had prior pharmacotherapy, we compared their medication against national treatment guidelines. Further, we compared those patients for whom we had very detailed information from our previous controlled trial [49] against the others. No differences were found for any of these comparisons, suggesting that treatment history was not a confounder and that we only treated nonresponders whose previous treatment had been adequate.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Concerning the sustainability of the effects of CBT, findings are contradictory: Some studies found long-term success for CBT over a period of 1 to 2 years (Hunt & Andrews 1998;Stuart et al 2000;Gloster et al 2013;Fava et al 2001). Other studies indicated that improvements of patients treated with CBT are not always stable in the long run, patients relapse and/or use further therapy (Clark et al 1994;Loerch et al 1999;Barlow et al 2000;Durham et al 2005).…”
Section: Effectiveness and Sustainability Of Cbt For Anxiety Disordermentioning
confidence: 99%
“…[Lang und Helbig-Lang, 2012]. Eine bedeutsame Ausnahme stellt eine Multizenterstudie von Gloster et al [2011Gloster et al [ , 2013 dar. Im Rahmen dieser Studie wurden 369 Patienten, die an einer Panikstörung mit Agoraphobie litten, in eine von drei Behandlungsgruppen randomisiert: eine Behandlungsbedingung mit Therapeutenbegleitung während der Exposition (T+), einer Behandlungsbedingung ohne Therapeutenbegleitung während der Exposition (T-) und einer Wartekontrollgruppe.…”
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“…Allerdings waren die Effektivitätsunterschiede nach der Behandlung nur von moderater Größe. Im Follow-up 24 Monate nach Therapieende fand sich einzig hinsichtlich des agoraphobischen Vermeidungsverhaltens noch ein kleiner Unterschied zwischen den beiden Behandlungsbedingungen [Gloster et al, 2013]. Die Befunde zusammenfassend betonen Lang und Helbig-Lang [2012] den Nutzen therapeutengestützter Expositionen, weisen jedoch gleichzeitig darauf hin, dass sich zum gegenwär-tigen Zeitpunkt nicht entscheiden lässt, ob der Effektivitätszuwachs den höheren logistischen Aufwand therapeutengestützter Expositionen rechtfertigt.…”
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