SUMMARY
30,885 regional anaesthesias have been performed with mepivacaine without vasocon strictor or with addition of adrenaline or noradrenaline. Of these 5,282 were brachial plexus blocks, 1,616 axillary blocks, 1,333 sciatic and femoral blocks and 2,435 caudal blocks.
Systemic reactions were observed 74 times. Many of these were observed after relatively small doses and the frequency was not markedly changed when large doses had been used. The admixture of vasoconstrictors to the mepivacaine did not decrease the rate of systemic reactions. Some of these reactions could be attributed to the vasocon strictor.
Effects on blood pressure and pulse rate have been studied in several types of blocks. In brachial plexus blocks and axillary blocks adrenaline caused higher frequency of patients with tachycardia. No marked changes of the blood pressure were observed. Noradrenaline caused higher frequency of patients with blood pressure rise, while effects on pulse rate were not very marked. In caudal blocks adrenaline and noradrenaline caused the same reactions with one exception; adrenaline caused a marked increase of the blood pressure.
Special studies of part of the material did not reveal the presence of late toxic reactions.
ZUSAMMENFASSUNG
30,885 Regional‐Anästhesien wurden mit Mepivacaine ohne Vasokonstriktor oder Zusatz von Adrenalin oder Noradrenalin durchgeführt, wovon 5,282 Brachialplexus‐Blockaden, 1,616 Axillar‐Blockaden, 1,333 Nervus ischiadikus‐ und Memoralis‐Blockaden und 2,435 Kaudal‐Blockaden. 74 mal wurden Reaktionen des Körpersystems beobachtet. Davon wurden viele nach relativ geringen Dosen bemerkt. Die Frequenz war nicht markant verändert, wenn grosse Dosen gegeben wurden. Die Beimischung von Vasokonstriktoren zu Mepivacaine führte nicht zu einer Senkung des Grades der Reaktionen des Körpersystems. Einige der Reaktionen könnten dem Vasokonstriktor zugeschrieben werden.
Die Wirkungen auf den Blutdruck und auf den Pulsschlag wurden bei verschiedenen Typen von Blockaden untersucht. Bei Brachialplexus‐Blockaden und Axillar‐Blockaden ergab Adrenalin eine höhere Frequenz von Patienten mit Tachykardie. Keine besonderen Veränderungen des Blutdrucks wurden beobachtet. Noradrenalin ergab eine höhere Frequenz von Patienten mit erhöhten Blutdruck während die Wirkungen auf den Pulsschlag nicht markant waren. Bei Kaudal‐Blockaden ergaben Adrenalin und Noradrenalin die gleichen Reaktionen, mit einer Ausnahme; Adrenalin verursachte eine markante Erhöhung des Blutdrucks. Spätere Studien von Teilen des Untersu‐chungsmaterials zeigten keinerlei Erscheinungen von nachträglichen toxischen Reaktionen.