2014
DOI: 10.1007/s00167-014-3332-7
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Is early treatment of cam-type femoroacetabular impingement the key to avoiding associated full thickness isolated chondral defects?

Abstract: Therapeutic study, Level III.

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Cited by 33 publications
(24 citation statements)
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References 34 publications
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“…Bipolar hemiarthroplasty also might lead to early failure due to central migration of the bipolar head, because he already had a grade IV cartilage defect (classification system of Outerbridge and Dunlop [39] ) at the time of surgery. Recently, it has been reported that the timing of surgery and the patient’s age are important factors in avoiding the occurrence of chondral defects in patients with symptomatic cam-type FAI [40] . In this case, it might have been possible to avoid the occurrence of a chondral defect if the patient's disease had been diagnosed precisely and earlier.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Bipolar hemiarthroplasty also might lead to early failure due to central migration of the bipolar head, because he already had a grade IV cartilage defect (classification system of Outerbridge and Dunlop [39] ) at the time of surgery. Recently, it has been reported that the timing of surgery and the patient’s age are important factors in avoiding the occurrence of chondral defects in patients with symptomatic cam-type FAI [40] . In this case, it might have been possible to avoid the occurrence of a chondral defect if the patient's disease had been diagnosed precisely and earlier.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Sollte ein Patient bei entsprechender klinischer Symptomatik und gegebener Indikation jedoch für einen gelenkerhaltenden Hüfteingriff geeignet sein, sollte dieser möglichst zeitnah erfolgen, um das Fortschreiten degenerativer Veränderungen und die Entstehung destruktiver Arthrosen zu verhindern [10,99]. Dies gilt umso mehr für junge Patienten, da eine hieraus resultierende endoprothetische Versorgung nach einer mittleren Standzeit von 15 bis 25 Jahren bei den meisten Implantaten in einer aseptischen Lockerung oder einer Revision aus anderen Gründen resultiert.…”
Section: Indikation Und Empfehlungen Zur Biologischen Knorpelrekonstrunclassified
“…Auffällig war hierbei ein häufig längerer Zeitraum zwischen Beschwerdebeginn und Diagnosestellung mit teils mehrfachen Konsultationen, bis das Hüftgelenk als Schmerzursache erkannt wurde [9]. Eine Beschwerdedauer von 9,5 Monaten gilt dabei als positiver Prädiktor für das Auftreten lokalisierter Knorpelschäden, bei einer Dauer von mehr als 23,5 Monaten ist mit einem signifikant schlechteren klinischen Ergebnis nach Hüftarthroskopie zu rechnen [10]. Ähnlich wie für andere Gelenke [2] gilt also, dass sich die Prognose mit dem Defektausmaß und der Chronifizierung der Beschwerden verschlechtert [8,10,11].…”
Section: Introductionunclassified
“…As the mixed variant of FAI is common, patients frequently present with evidence of both chondral and labral damage resulting from cam and pincer deformities, respectively ( 3 ). Notably, poor preoperative cartilage status in symptomatic FAI patients is associated with delayed time till surgery and is a harbinger of potentially worse outcomes ( 13 15 ). Overall, the bony lesions of FAI induce variable damage to the hip joint, with cam lesions preferentially affecting the acetabular cartilage and pincer lesions affecting the labrum and peripheral acetabulum in a more circumferential manner ( 16 ).…”
Section: How Does Fai Damage the Hip Joint?mentioning
confidence: 99%