2013
DOI: 10.1186/1471-244x-13-277
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Is deep brain stimulation a treatment option for anorexia nervosa?

Abstract: Anorexia nervosa (AN) is a severe psychiatric disorder with high rates of morbidity, comorbidity and mortality, which in a subset of patients (21%) takes on a chronic course. Since an evidence based treatment for AN is scarce, it is crucial to investigate new treatment options, preferably focused on influencing the underlying neurobiological mechanisms of AN. The objective of the present paper was to review the evidence for possible neurobiological correlates of AN, and to hypothesize about potential targets f… Show more

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Cited by 37 publications
(22 citation statements)
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“…The NAc and vALIC have proven to be valid DBS targets for OCD, and many parallels can be drawn between OCD and AN, for instance in terms of compulsive behaviours and underlying neurocircuitry (Oudijn, Storosum, Nelis, & Denys, 2013). One study examined the effects of stimulation of the NAc in four AN patients (Wu et al, 2013).…”
Section: Anorexia Nervosamentioning
confidence: 99%
“…The NAc and vALIC have proven to be valid DBS targets for OCD, and many parallels can be drawn between OCD and AN, for instance in terms of compulsive behaviours and underlying neurocircuitry (Oudijn, Storosum, Nelis, & Denys, 2013). One study examined the effects of stimulation of the NAc in four AN patients (Wu et al, 2013).…”
Section: Anorexia Nervosamentioning
confidence: 99%
“…DBS is an established therapy for the treatment of refractory cases of movement disorders and obsessivecompulsive disorder (OCD). Given the shared neural circuitry of AN and OCD, some have hypothesized that DBS may be effective for the treatment of AN as well [46,47]. Several studies have provided support for this hypothesis by reporting a potential role for DBS in the treatment of severe, enduring cases of AN.…”
Section: Neuromodulationmentioning
confidence: 99%
“…Bei den in der Literatur bisher publizierten Einzelfälle handelt es sich deshalb größtenteils um komorbide Patienten, bei denen der Stimulationsort meistens auf der Basis der komorbiden Erkrankung gewählt wurde, und die als zusätzlichen positiven Effekt der neuromodulatorischen Behandlung einen BMI-Anstieg und eine geringere Angst, zu viel zu essen berichteten [25]. Bislang stellt die Tiefenhirnstimulation zur Behandlung der therapierefraktären AN einen rein experimentellen Ansatz dar, der aufgrund fehlender klinischer Studien noch nicht bewertet werden kann [26]. Der Einsatz von Neuromodulationstechniken sollte prinzipiell nur nach bestmöglicher Abwägung des NutzenRisikoProfils und unter Berücksichtigung des Alters und der Hirnreife des Patienten und der Chronizität der Erkrankung getroffen werden.…”
Section: Neurowissenschaftlich Basierte Therapieverfahren ▼unclassified