2022
DOI: 10.3390/tomography8020083
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Internal Jugular Central Venous Catheter Tip Migration: Patient and Procedural Factors

Abstract: Background: The ideal central venous catheter (CVC) tip position placement is controversial, and CVCs do not remain in a fixed position after placement. This study evaluates both patient and procedural factors which may influence CVC tip migration and subsequent catheter dysfunction. Materials and Methods: This study evaluates CVC placements at a single institution. Patient age, gender, body mass index (BMI), catheter laterality, CVC type and indication for central venous access were recorded. Catheter tip loc… Show more

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Cited by 13 publications
(20 citation statements)
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“…Additionally, physical movement, changes in the body position, neck flexion, congestive heart failure, and high-flow infusion rate may cause such migration [ 6 , 12 , 13 ]. Risk factors such as obesity and female gender did not appear to be associated [ 14 ].…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Additionally, physical movement, changes in the body position, neck flexion, congestive heart failure, and high-flow infusion rate may cause such migration [ 6 , 12 , 13 ]. Risk factors such as obesity and female gender did not appear to be associated [ 14 ].…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…It is restricted when the procedure is performed under fluoroscopy guidance and the catheter tip is located at the cavoatrial junction or in the proximal right atrium. It is not clear in the literature whether catheter migration is correlated with BMI [ 51 - 53 ]. In our study, where six cases (0.7%, incidence: 0.016/1,000 catheter days) were recorded in women only, no association was revealed.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Intraoperativ muss aufgrund der Okklusion der V. cava inferior und der Nutzung eines venovenösen extrakorporalen Bypasses mit einer ausgeprägten hämodynamischen Instabilität gerechnet werden. Die Okklusion führt, ähnlich wie beim Ausklemmen der V. cava inferior bei Leberteilresektionen oder Lebertransplantationen, zu einer akuten Vorlastsenkung mit schwerer Hypotonie [ 34 , 42 ]. Daher sollte im Rahmen der Patientenevaluation ein besonderes Augenmerk insbesondere auf die kardiale Belastbarkeit der Patienten gelegt werden.…”
Section: Anästhesiologisches Managementunclassified
“…Die primäre Punktionsstelle ist die rechte V. jugularis interna . Die Doppelpunktion der V. jugularis interna dextra ist erfahrungsgemäß problemlos möglich und bietet durch den anatomischen Gefäßverlauf Vorteile gegenüber der V. jugularis interna sinistra , bei deren Katheterisierung auf eine adäquate Einführtiefe und Spitzenposition im Bereich des kavoatrialen Überganges geachtet werden sollte [ 4 , 42 , 51 , 52 ]. Bei Notwendigkeit einer Punktion der linken V. jugularis interna sollten der längere intravaskuläre Verlauf und das mögliche Risiko von Intimaläsionen bei zu kurzer Einführtiefe des ZVK berücksichtigt werden [ 20 ].…”
Section: Anästhesiologisches Managementunclassified