2020
DOI: 10.1007/s15010-019-01378-3
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Intensified adjunctive corticosteroid therapy for CNS tuberculomas

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“…However, the utility of adjunctive corticosteroids in reducing neurological complications associated with CNS-TB remains controversial. A recent study on patients with CNS tuberculomas reported that an intensified adjunctive dexamethasone therapy (for several months up to 18 months) led to an improvement of neurological symptoms such as seizures, stupor and disturbed vision and a complete resolution of CNS lesions ( 255 ). The authors demonstrated that when dexamethasone was tapered according to the guidelines for TBM, all patients exhibited neurological deterioration which immediately improved upon increasing the dexamethasone dose ( 255 ).…”
Section: Adjunctive Therapy For Cns-tbmentioning
confidence: 99%
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“…However, the utility of adjunctive corticosteroids in reducing neurological complications associated with CNS-TB remains controversial. A recent study on patients with CNS tuberculomas reported that an intensified adjunctive dexamethasone therapy (for several months up to 18 months) led to an improvement of neurological symptoms such as seizures, stupor and disturbed vision and a complete resolution of CNS lesions ( 255 ). The authors demonstrated that when dexamethasone was tapered according to the guidelines for TBM, all patients exhibited neurological deterioration which immediately improved upon increasing the dexamethasone dose ( 255 ).…”
Section: Adjunctive Therapy For Cns-tbmentioning
confidence: 99%
“…A recent study on patients with CNS tuberculomas reported that an intensified adjunctive dexamethasone therapy (for several months up to 18 months) led to an improvement of neurological symptoms such as seizures, stupor and disturbed vision and a complete resolution of CNS lesions ( 255 ). The authors demonstrated that when dexamethasone was tapered according to the guidelines for TBM, all patients exhibited neurological deterioration which immediately improved upon increasing the dexamethasone dose ( 255 ). This discrepancy may be attributed to the possibility that most CNS-TB studies and treatment regime do not discriminate between the different entities of CNS-TB such as TBM and intracranial tuberculomas ( 255 ).…”
Section: Adjunctive Therapy For Cns-tbmentioning
confidence: 99%
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“…Das Deutsche Zentralkomitee zur Bekämpfung der Tuberkulose empfiehlt bei Erwachsenen eine Therapie mit Prednisolon 40 mg/Tag p. o., die nach 2-3 Wochen wöchentlich um jeweils 10 mg/Tag reduziert und ausgeschlichen werden sollte[35]. Allerdings zeigt die Praxis, dass in Einzelfällen (vor allem bei Vorliegen von Tuberkulomen) deutlich höhere Kortison-Dosierungen mit längerer Therapiedauer von >1 Jahr notwendig sind, um die hochaktive und prolongierte Immunantwort bei Tuberkulose einzudämmen[36]. Die optimale Dosierung muss also in Abhängigkeit der klinischen Symptomatik und der bildgebenden Befunde im Verlauf der Erkrankung immer wieder individuell für den Patienten überdacht werden.Adjuvante Therapie mit ASSAufgrund der nicht selten auftretenden vaskulären Komplikationen mit Vaskulitiden und konsekutiven zerebralen Ischämien bei tuberkulöser Meningitis stellt sich die Frage, ob durch eine Therapie mittels ASS eine Verbesserung der Prognose erreicht werden könnte.…”
unclassified
“…Das Deutsche Zentralkomitee zur Bekämpfung der Tuberkulose empfiehlt bei Erwachsenen eine Therapie mit Prednisolon 40 mg/Tag p. o., die nach 2-3 Wochen wöchentlich um jeweils 10 mg/Tag reduziert und ausgeschlichen werden sollte[35]. Allerdings zeigt die Praxis, dass in Einzelfällen (vor allem bei Vorliegen von Tuberkulomen) deutlich höhere Kortison-Dosierungen mit längerer Therapiedauer von >1 Jahr notwendig sind, um die hochaktive und prolongierte Immunantwort bei Tuberkulose einzudämmen[36]. Die optimale Dosierung muss also in Abhängigkeit der klinischen Symptomatik und der bildgebenden Befunde im Verlauf der Erkrankung immer wieder individuell für den einzelnen Patienten überdacht werden.Adjuvante Therapie mit ASSAufgrund der nicht selten auftretenden vaskulären Komplikationen mit Vaskulitiden und konsekutiven zerebralen Ischämien bei tuberkulöser Meningitis stellt sich die Frage, ob durch eine Therapie mittels ASS eine Verbesserung der Prognose erreicht werden könnte.…”
unclassified