2001
DOI: 10.1055/s-2001-18318
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Indirekte MR-Arthrographie des Handgelenks bei TFCC-Läsionen

Abstract: Indirect MR-AR is a non-invasive method with a high sensitivity in the evaluation of the TFCC and associated injuries. Therefore, it is an excellent screening procedure to assess the indication for therapeutic arthroscopy.

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Cited by 27 publications
(5 citation statements)
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“…Consequently, indirect MR arthrography works best in the wrist, ankle, fingers, and toes because these joints are small, or in the shoulder, which has a fair amount of synovial invagination (Figs 30, 31) (61)(62)(63)(64)(65)(66)(67)(68). Such joints are small or have large amounts of synovial invagination.…”
Section: Indirect Mr Arthrographymentioning
confidence: 99%
“…Consequently, indirect MR arthrography works best in the wrist, ankle, fingers, and toes because these joints are small, or in the shoulder, which has a fair amount of synovial invagination (Figs 30, 31) (61)(62)(63)(64)(65)(66)(67)(68). Such joints are small or have large amounts of synovial invagination.…”
Section: Indirect Mr Arthrographymentioning
confidence: 99%
“…In indirect MR arthrography, active joint movement induces an intraarticular diffusion of the previously applied contrast agent, thus yielding an improved contrast ratio in T1-weighted sequences [59,60]. However, the distending effect of the intraarticular structures obtained with indirect MR arthrography is only slight.…”
Section: Indirect Mr Arthrographymentioning
confidence: 98%
“…Andere Autoren [6] halten wiederum die Arthrographie als einzige aussagekräftige präoperative Untersuchungsmethode bei Verletzungen der skapholunären Bänder beziehungsweise des Discus ulnocarpalis und die MRT als nicht aussagekräftig. Zur Diskussion steht die alleinig eingesetzte indirekte MR-Arthrographie (Magnetresonanztomographie mit Kontrastmittel) als Screeningmethode [8], da hier Rupturen des Discus ulnocarpalis beziehungsweise der skapholunären Bänder besser als in der konventionellen MRT dargestellt werden konnten [11] -eine Meinung, die andere Autoren nicht teilen [14]. Es gibt aber auch die Aussage [3], die alleinige klinische Untersuchung des Handgelenkes gemeinsam mit einer ausführlichen Anamnese durch geübte Ärzte reiche präoperativ aus und man könne auf jegliche apparative Diagnostik wie Röntgen, Arthrographie oder MRT verzichten.…”
Section: Diskussionunclassified