2017
DOI: 10.1212/nxi.0000000000000385
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IgLON5 antibody

Abstract: Objective:To describe the phenotypes, treatment response, and outcome of IgLON5 autoimmunity.Methods:Archived serum and CSF specimens from 367 patients known to harbor unclassified antibodies which stained neural synapses diffusely (mimicking amphiphysin-IgG) were reevaluated by indirect immunofluorescence assay (IFA) using a composite of mouse tissues and recombinant IgLON5-transfected cell-based assay (CBA, Euroimmun).Results:Available specimens (serum, 25; CSF, 9) from 26/367 patients (7%) had identical IFA… Show more

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Cited by 187 publications
(127 citation statements)
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References 25 publications
(42 reference statements)
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“…129,131 Another cause of RBD in younger and some older patients is paraneoplastic or autoimmune disorders, such as the anti-voltage-gated potassium channel antibody complex syndrome (including the CASPR-2 and LGI-1 epitopes), IgLON5 disease, and brainstem lesions caused by inflammatory, neoplastic, or cerebrovascular disorders. 29,57,64,132139 In addition, both RBD and RSWA have been strongly associated with antidepressant use, especially selective serotonin reuptake inhibitors, selective norepinephrine reuptake inhibitors, and tricyclic antidepressants, and it remains unclear whether this association is mediated by reversible pharmacological effects or whether antidepressants are causing earlier expression of RSWA and RBD in predisposed individuals with covert synucleinopathy 15,16,21,30 in a manner analogous to drug-induced parkinsonism.…”
Section: Clinical Implications Of Rbdmentioning
confidence: 99%
“…129,131 Another cause of RBD in younger and some older patients is paraneoplastic or autoimmune disorders, such as the anti-voltage-gated potassium channel antibody complex syndrome (including the CASPR-2 and LGI-1 epitopes), IgLON5 disease, and brainstem lesions caused by inflammatory, neoplastic, or cerebrovascular disorders. 29,57,64,132139 In addition, both RBD and RSWA have been strongly associated with antidepressant use, especially selective serotonin reuptake inhibitors, selective norepinephrine reuptake inhibitors, and tricyclic antidepressants, and it remains unclear whether this association is mediated by reversible pharmacological effects or whether antidepressants are causing earlier expression of RSWA and RBD in predisposed individuals with covert synucleinopathy 15,16,21,30 in a manner analogous to drug-induced parkinsonism.…”
Section: Clinical Implications Of Rbdmentioning
confidence: 99%
“…Der Antikörper gegen das Oberflächenprotein IgLON5 wurde erstmals 2014 im Zusammenhang mit einem komplexen neurologischen Syndrom aus Schlaf-und Bewegungsstörungen beschrieben [1]. Es folgten weitere Fallberichte und Zusammenfassungen, die das klinische Spektrum um Hirnstammsyndrome, autonome Störungen und seltener auch periphere Symptome wie Faszikulationen, Krämpfe und einem Fall von Neuromyotonie erweitert haben [2][3][4]. Der Antikörper gegen IgLON5 ist hoch interessant, weil er nicht wie andere gegen neuronale Antigene gerichtete Antikörper eine Autoimmunenzephalitis mit inflammatorischer lymphoyztärer Zellinfiltration auslöst, sondern weil klinische Symptome mit einer Neurodegeneration mit Tau-Ablagerungen ("Tauopathie") in spezifischen ZNS-Regionen assoziiert sind [1,5].…”
Section: üBerblickunclassified
“…Der Antikörper gegen IgLON5 ist hoch interessant, weil er nicht wie andere gegen neuronale Antigene gerichtete Antikörper eine Autoimmunenzephalitis mit inflammatorischer lymphoyztärer Zellinfiltration auslöst, sondern weil klinische Symptome mit einer Neurodegeneration mit Tau-Ablagerungen ("Tauopathie") in spezifischen ZNS-Regionen assoziiert sind [1,5]. Anti-IgLON5-Antikörper konnten in einem großen neuroimmunologischen Labor mit einer Prävalenz von 12 auf 150.000 Patienten pro Jahr nachgewiesen werden [3]. Die Dunkelziffer dürfte allerdings aufgrund der Neuheit bei bisher als unklar klassifizierten Enzephalitiden und Hirnstammsymptomen relativ hoch sein.…”
Section: üBerblickunclassified
“…Sie treten typischerweise paraneoplastisch auf und haben keine direkte pathogene Wirkung. Sie stellen lediglich ein Epiphänomen eines systemischen tumorgetriggerten Immunprozesses dar, ursächlich für die entzündliche Ner- [2,4,5,7,9,12,13,14,15,16,17,18…”
Section: Antineuronale Antikörperunclassified