2023
DOI: 10.1111/codi.16537
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“Happy to close?” The relationship between surgical experience and incisional hernia rates following abdominal wall closure in colorectal surgery

Abstract: Aim Incisional hernia (IH) is a common complication of colorectal surgery, affecting up to 30% of patients at 2 years. Given the associated morbidity and high recurrence rates after attempted repair of IH, emphasis should be placed on prevention. There is an association between surgeon volume and outcomes in hernia surgery, yet there is little evidence regarding impact of the seniority of the surgeon performing abdominal wall closure on IH rate. The aim of our study was to assess the rates of IH at 1 year foll… Show more

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Cited by 3 publications
(2 citation statements)
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References 13 publications
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“…Die Standardisierung ist daher ein unumgängliches Kriterium für eine Vergleichbarkeit wissenschaftlicher Studien [ 22 ]. Darüber hinaus bleibt der größte Risikofaktor für einen unkomplizierten Verlauf des Mittellinienverschlusses neben vielen anderen Faktoren immer noch der Chirurg und seine Expertise selbst, wie bereits aus einer Studie aus dem Jahr 1998 [ 23 ] und einer rezent publizierten Studie ersichtlich ist [ 24 ].…”
Section: Leitlinienunclassified
“…Die Standardisierung ist daher ein unumgängliches Kriterium für eine Vergleichbarkeit wissenschaftlicher Studien [ 22 ]. Darüber hinaus bleibt der größte Risikofaktor für einen unkomplizierten Verlauf des Mittellinienverschlusses neben vielen anderen Faktoren immer noch der Chirurg und seine Expertise selbst, wie bereits aus einer Studie aus dem Jahr 1998 [ 23 ] und einer rezent publizierten Studie ersichtlich ist [ 24 ].…”
Section: Leitlinienunclassified
“…Within colorectal surgery specifically, there is often an emphasis on technical steps such as patient positioning, exposure, mobilisation, vascular ligation etc when training. In this edition of Colorectal Disease Smith et al ask whether the final step of any colorectal resection – abdominal closure – is a technical step in its own right that impacts on the incidence of incisional hernia [1]. This sub‐analysis of data from the recently published NIHR HART study [2] highlights that incisional hernia rates are higher in those patients in whom the midline incision was closed by a trainee as opposed to a consultant surgeon.…”
mentioning
confidence: 99%