Summary: Despite great variation in the clinical symptoms and routine CSF findings, diagnosis of cryptococcosis of the CNS is quite easy thanks to high reliability of direct microscopy Indian ink and culture of cryptococcosis neoformans in the CSF and of the test for cryptococcal antigen. The crucial point is just to think of cryptococcosis. Monitoring of chemotherapy is more difficult, and this is particularly true for the decision when to discontinue treatment with a minimum risk of relapse. The absolute requirement is a negative CSF culture in 3 consecutive samples taken at weekly intervals. The other parameters such as antigen titer, Indian ink, CSF glucose and cerebral foci in CT, are not reliable taken alone. If, however, 2 or more of the respective findings are still pathological, this must remind us to go beyond the before‐mentioned minimum Oeriod. Patients receiving long‐acting corticosteroids generally need prolonged treatment only hydrocortisone should be used to combat the “acute” adverse reactions to amphotericin B. The standard period of a given chemotherapy e.g., 6 weeks in the case of the combination of amphotericin B and flucytosine should be considered a rough guide, whilst the actual length must depend on the conditions of the individual patients.
Zusammenfassung: Trotz großer Variabilität der klinischen Symptome und der meisten Liquorbefunde ist die Diagnose einer Cryptococcose des Zentralnervensystems verhältnismäßig einfach. Dies dank der hohen Zuverlässigkeit des direktmikroskopischen und kulturellen Befundes von Cryptococcus neoformans im Liquor und des Nachweises von Cryptococcus‐Antigen. In den meisten Fällen geht es hauptsächlich darum, an die Möglichkeit einer Cryptococcose zu denken. Die Beurteilung des Heilungsverlaufs unter Chemotherapie, besonders der Behandlungsdauer, ist bedeutend schwieriger. Die Mindestanforderung für ein Absetzen der Behandlung ist ein negativer Kulturbefund in mindestens drei aufeinanderfolgenden, wöchentlichen Liquorproben. Die übrigen Parameter wie Direktmikroskopie, Antigentiter, Liquorzucker und zerebrale Herde in der Computertomographie sind, jeder für sich allein, nicht entscheidend, mahnen aber zu einer Verlängerung der Behandlung, wenn zwei oder mehr der betreffenden Befunde noch pathologisch sind. Patienten, die langwirkende Corticosteroide erhalten haben, benötigen eine verhältnismäßig lange Chemotherapie. Zur Bekämpfung der “akuten” Nebenwirkungen von Amphotericin B sollte ausschließlich Hydrocortison verwendet werden. Die Standarddauer einer gegebenen Chemotherapie z. B. sechs Wochen im Falle der Kombination Amphotericin B plus 5‐Fluonytosin sollte eher als Minimum betrachtet werden und nicht als starre Regel.