2010
DOI: 10.1017/s0022215110000605
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Double-blind, randomised, controlled study of post-operative pain in children undergoing radiofrequency tonsillotomy versus laser tonsillotomy

Abstract: There was no difference in post-operative pain scores or haemorrhage, comparing laser versus radiofrequency tonsillotomy. Patient's overall reported pain was very modest compared with post-tonsillectomy pain. No haemorrhage or other adverse effects were observed.

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Cited by 31 publications
(23 citation statements)
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“…After the surgery, the patients were asked to compare the pain between the right and the left side [17]. There was no difference in postoperative pain or hemorrhage between the laser-TT and the RF-TT side.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…After the surgery, the patients were asked to compare the pain between the right and the left side [17]. There was no difference in postoperative pain or hemorrhage between the laser-TT and the RF-TT side.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Four publications did not mention as to whether adenoidectomy was performed or not [24,25,28,29]. A simultaneous adenoidectomy was an exclusion criterion for some authors [27,30], performed in every single patient [16] [17] who postulated that success is defined by an AHI \ 1. Moreover, a definition of short-term and long-term success needs to be clarified [15].…”
Section: Methodsmentioning
confidence: 99%
“…In Class I procedures, the follow-up was for the longest B1 week [27], B2 weeks [10,22] [33,49], respectively. The follow-up was not obtainable from one study [51].…”
Section: Follow-upmentioning
confidence: 99%
“…Fest steht aber inzwischen, dass die Teilentfernung bei der kindlichen Tonsillenhyperplasie mit obstruktivem Schlafapnoesyndrom (OSAS) oder Rhonchopathie eine sofortige Verbesserung bringt [29,30,31,32] und dass anamnestische Tonsillitiden in keinem Alter (sechs Monate bis 72 Jahre) als Kontraindikation einer Teilresektion der Tonsillen gesehen werden.…”
Section: Operative Therapie -Tonsillotomieunclassified
“…Dies betri auch die Verletzung von Nervenendigungen in der Pharynxmuskulatur, die ja ebenfalls nicht freigelegt wird, weswegen die postoperative Schmerzsymptomatik deutlich geringer ausgeprägt ist [31] Die Autoren begründen ihre Empfehlung dadurch, dass in Langzeitstudien aus Schweden und Deutschland nach erapie einer rezidivierenden akuten Tonsillitis durch eine Tonsillotomie Rezidive von Tonsillenhyperplasie oder Tonsillitiden nur gelegentlich (<10 %) au raten und nur in etwa jedem zweiten Fall (5 %) dann eine sekundäre TE erforderlich wurde [33,34,35,36]. Obwohl Tonsillengewebe hinterlassen wird, lässt sich eine Reduktion jährlicher Halsschmerz-Episoden bei jugendlichen Erwachsenen nachweisen, die sich nicht von der Reduktionsrate nach Tonsillektomie unterscheidet.…”
Section: Operative Therapie -Tonsillotomieunclassified