2014
DOI: 10.1055/s-0033-1363662
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Die Instabilität des distalen Radioulnargelenks – Zur Wertigkeit klinischer und röntgenologischer Testverfahren – eine Literaturübersicht

Abstract: The distal radioulnar joint (DRUJ) plays a tremendous role regarding the functionality of the upper extremity. Lesions of the DRUJ can limit the functionality of the upper extremity decisively. Many clinical and radiological procedures are used to diagnose instability of the DRUJ. Up to now, there has not been a general consensus concerning the standardisation of the evaluation of DRUJ instability. The TFCC (triangular fibrocartilage complex) with its ligamentum subcruentum insertions at the fovea ulnaris and … Show more

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Cited by 37 publications
(14 citation statements)
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“…If the distal radioulnar joint is unstable, the ulnar styloid should be fixed. Therefore, an intraoperative instability check has to be carried out after stabilization of the distal radius [75][76][77]. Details about the approach and treatment of distal radioulnar joint instability are described by Spies et al "Distal radioulnar joint instability -current concepts of treatment" [64].…”
Section: Tips and Tricks For Drf Reductionmentioning
confidence: 99%
“…If the distal radioulnar joint is unstable, the ulnar styloid should be fixed. Therefore, an intraoperative instability check has to be carried out after stabilization of the distal radius [75][76][77]. Details about the approach and treatment of distal radioulnar joint instability are described by Spies et al "Distal radioulnar joint instability -current concepts of treatment" [64].…”
Section: Tips and Tricks For Drf Reductionmentioning
confidence: 99%
“…These structures can be retracted bluntly in ulnar direction in order to expose the pronator quadratus muscle which covers the distal part of palmar radius. After incision of this muscle at the radial rim the palmar face of the radius is exposed [22].…”
Section: Surgical Anatomymentioning
confidence: 99%
“…Ulnare Rupturen der radioulnaren Ligamente sowohl mit Zerreißung der oberflächlichen als auch der tiefen Verankerungsfasern (Läsion-Typ: Palmer 1B/Atzei 2) stellen bei Instabilität des distalen Radioulnargelenks (DRUG) eine Indikation für die transossäre anatomische Refixation dar [2,4,5,6]. …”
Section: Indikationenunclassified
“…
IndikationenUlnare Rupturen der radioulnaren Ligamente sowohl mit Zerreißung der oberflächlichen als auch der tiefen Verankerungsfasern (Läsion-Typ: Palmer 1B/Atzei 2) stellen bei Instabilität des distalen Radioulnargelenks (DRUG) eine Indikation für die transossäre anatomische Refixation dar [2,4,5,6].
Kontraindikationen

Knöcherne Avulsionen des triangulären fibrokartilaginären Komplexes (TFCC), die Arthrose des DRUG oder ein ausgeprägtes "ulna impaction syndrome" stellen Kontraindikationen dar.

Lagerung

Die Operation erfolgt in Rückenlage mit auf einem Handtisch ausgelagerten Arm in Plexusanästhe-sie und Oberarmblutleere nach arthroskopischer Verifizierung der Läsion [3].

Instrumentarium

Desinfektion wird mit farblosen, nichtgerbenden Desinfektionsmitteln durchgeführt.

…”
unclassified