1998
DOI: 10.1053/euhj.1997.0802
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Complications of intra-aortic balloon counterpulsation.The role of catheter size and duration of support in a multivariate analysis of risk

Abstract: The rate of percutaneous intra-aortic balloon counterpulsation complications was thus significantly reduced by employing thinner catheters. It was at an acceptable level for 9.5 French catheters, where a long duration of counterpulsation emerged as the most significant factor associated with complications. Whether using even thinner catheters in combination with a sheathless implantation technique further minimizes the risk of counterpulsation remains to be seen.

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Cited by 43 publications
(28 citation statements)
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“…The ischemia of lower limbs, related to the insertion site, and thrombocytopenia are the most frequent complications observed with the use of IAB 30 . These complications are mainly related to the diameter of the balloon-catheter, the time of counterpulsation use, prolonged hypotension periods and the presence of previous vasculopathy.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…The ischemia of lower limbs, related to the insertion site, and thrombocytopenia are the most frequent complications observed with the use of IAB 30 . These complications are mainly related to the diameter of the balloon-catheter, the time of counterpulsation use, prolonged hypotension periods and the presence of previous vasculopathy.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Severe peripheral vascular disease represents the most important risk factor for vascular complications which, in turn, constitute the largest proportion of all IABP-related complications [16,[18][19][20][21][22].…”
Section: Contraindicationsmentioning
confidence: 99%
“…Durch die Einfª der perkutanen Implantation mittels modifizierter SeldingerTechnik zu Beginn der 80er Jahre [6] und durch die Verbesserung des Kathetermaterials mit Reduktion der Katheterdicke von anfangs 14 F auf zuletzt 8,0 F (wahlweise schleusenlose Implantationstechnik [43]) ist heute die Plazierung des IABP-Katheters ein einfaches, schnelles und sicheres Verfahren geworden, wodurch der rasche Einsatz der IABP vor allem auch in Notfallsituationen mtiglich ist. Die Implantation des Ballons gelingt mit der perkutanen Technik nach Literaturangaben bei weit ª 90% der Patienten [56]; im eigenen Kollektiv war eine korrekte Plazierung sogar bei 373 von 381 konsekutiven Patienten (97,9%) m6glich [71]. Die H~iufigkeit relevanter IABP-Komplikationen, wie transfusionsbedª Blutung, Gef~igverletzung, Embolie, Infektion oder zum Abbruch der Pumpma6nahme zwingende Beinisch~imie, liegt deutlich unter 10%; sie konnte in unserer Klinik in den letzten Jahren signifikant von zunfichst 30,4% bei rein chirurgischer Implantation dickwandiger K a t h e t e r auf zuletzt 8,4% bei Verwend u n g der p e r k u t a n e n I m p l a n t a t i o n s t e c h n i k u n d dª n e r e r B a l l o n k a t h e t e r reduziert werden [71].…”
Section: Klinische Ergebnisse Der Iabp: Die Erste Klinischeunclassified
“…Die Implantation des Ballons gelingt mit der perkutanen Technik nach Literaturangaben bei weit ª 90% der Patienten [56]; im eigenen Kollektiv war eine korrekte Plazierung sogar bei 373 von 381 konsekutiven Patienten (97,9%) m6glich [71]. Die H~iufigkeit relevanter IABP-Komplikationen, wie transfusionsbedª Blutung, Gef~igverletzung, Embolie, Infektion oder zum Abbruch der Pumpma6nahme zwingende Beinisch~imie, liegt deutlich unter 10%; sie konnte in unserer Klinik in den letzten Jahren signifikant von zunfichst 30,4% bei rein chirurgischer Implantation dickwandiger K a t h e t e r auf zuletzt 8,4% bei Verwend u n g der p e r k u t a n e n I m p l a n t a t i o n s t e c h n i k u n d dª n e r e r B a l l o n k a t h e t e r reduziert werden [71]. Die Komplikationsrate ist n e b e n der Katheterdicke auch abh~ingig r o n der P u m p d a u e r .…”
Section: Klinische Ergebnisse Der Iabp: Die Erste Klinischeunclassified
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