2016
DOI: 10.1055/s-0042-105768
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„Clear-the-Pelvis-Algorithmus“: Handlungsempfehlung zur Freigabe des Beckens nach nicht invasiver Stabilisierung mittels Beckengurt im Rahmen der Schockraumversorgung

Abstract: Severe brain, thoracic and intrapelvic injuries, as well as heavy bleeding, are the main causes of death in patients with major trauma. Unstable pelvic ring fractures can cause this bleeding and the so-called "C problem". This is usually due to haemorrhagic shock caused by the loss of large volumes of blood from the presacral venous plexus, iliac vessels and the fracture surfaces. Many clinical studies have shown that, in the preclinical setting, unstable pelvic ring injuries are often underestimated. The appl… Show more

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Cited by 14 publications
(3 citation statements)
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“…Correctly placed pelvic binders lead to anatomical closure of the pelvic ring, with a favourable haemodynamic effect. These devices are increasingly being used in the pre-hospital setting if a pelvic fracture is suspected [76, 77]. Unstable pelvic ring fractures may be clinically and radiologically overlooked during initial assessment, especially in unconscious patients, and the time point for opening and/or removal remains controversial.…”
Section: Resultsmentioning
confidence: 99%
“…Correctly placed pelvic binders lead to anatomical closure of the pelvic ring, with a favourable haemodynamic effect. These devices are increasingly being used in the pre-hospital setting if a pelvic fracture is suspected [76, 77]. Unstable pelvic ring fractures may be clinically and radiologically overlooked during initial assessment, especially in unconscious patients, and the time point for opening and/or removal remains controversial.…”
Section: Resultsmentioning
confidence: 99%
“…Bei Verdacht auf eine instabile Beckenverletzung kann präklinisch ein Beckengurt zur temporären Stabilisierung angelegt werden. In der Klinik erfolgt dann die Diagnostik durch konventionelle Röntgenbilder (a.-p., Inlet, Outlet) oder eine Computertomographie [ 1 ]. Bei relevanter symphysärer Diastase besteht die Möglichkeit, die bindegewebige Gelenkzerreißung der Symphyse mit einer Symphysenplatte zu stabilisieren [ 2 , 3 ].…”
Section: Hintergrund Und Fragestellungunclassified
“…Um die Maskierung einer Symphysenverletzung zu vermeiden, kann bei kreislaufstabilen Patienten die Bildgebung (im Konsens mit anderen beteiligten Disziplinen) auch ohne Beckengurt erfolgen. Es wird aber darauf hingewiesen, dass dieser Punkt Gegenstand kontroverser Diskussionen ist und die Etablierung eines einheitlichen „Clear-the-pelvis“-Algorithmus noch aussteht [ 1 ]. Gibt es in der klinischen Untersuchung oder der CT-Diagnostik weiterhin Unklarheit bezüglich der Stabilität, so ist die manuelle Stabilitätstestung unter Durchleuchtung der konsekutive Schritt zur weiteren Beurteilung mit hoher Sensitivität [ 12 ].…”
Section: Diskussionunclassified