2009
DOI: 10.1007/s00104-009-1729-5
|View full text |Cite
|
Sign up to set email alerts
|

Chirurgische Therapie des Lebertraumas

Abstract: Liver resection as an emergency procedure in patients with liver injury due to abdominal trauma has become a rare procedure. In most cases liver trauma can be managed conservatively. Currently surgery is only indicated in hemodynamically instable patients and in cases of progredient haematoma where the main aim is control of bleeding. Anatomical liver resection should be avoided and may only be performed in cases of total vascular avulsion. Debridement of devascularized tissue can also be carried out in terms … Show more

Help me understand this report

Search citation statements

Order By: Relevance

Paper Sections

Select...
1
1

Citation Types

0
1
0
2

Year Published

2011
2011
2023
2023

Publication Types

Select...
5
3

Relationship

1
7

Authors

Journals

citations
Cited by 15 publications
(3 citation statements)
references
References 71 publications
0
1
0
2
Order By: Relevance
“…Liver resections are rarely required in the initial surgical treatment of liver trauma. Anatomical liver resections, which may be necessary in individual cases, should be performed by experienced liver surgeons to achieve acceptable outcome [ 35 37 ].…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Liver resections are rarely required in the initial surgical treatment of liver trauma. Anatomical liver resections, which may be necessary in individual cases, should be performed by experienced liver surgeons to achieve acceptable outcome [ 35 37 ].…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Sollte nach einem Abdominaltrauma mit Verletzung der Leber ein chirurgisches Vorgehen notwendig sein, ist eine anatomische Leberresektion allenfalls bei kompletten Gefäßausrissen indiziert [19]. Durch eine 4-Quadranten-Tamponade, gegebenenfalls nach dem Pringle-Manöver durch das Abklemmen des Ligamentum hepatoduodenale, kann die Blutung aus dem Leberparenchym vorerst kontrolliert und das Abdomen nach weiteren Verletzungen abgesucht werden.…”
Section: Leberunclassified
“…5% primäre Lebermalignome -hiervon etwa die Hälfte hepatozelluläre Karzinome -und der allergrößte Teil sekundäre Malignome, von denen die meisten Metastasen kolorektaler Karzinome sind [6,8,32]. Das Management der traumatischen Leberverletzungen erfolgt inzwischen überwie-gend konservativ und nur bei fortbestehenden aktiven Blutungen und hämody-namischer Instabilität ist eine notfallmä-ßige Operation indiziert, bei der allenfalls ein vorsichtiges Débridement erfolgen sollte; anatomische Leberresektionen sind nur bei kompletten Gefäßausrissen indiziert [9]. Das primäre Ziel von Operationen bei traumatischen Leberverletzungen ist das der Blutungskontrolle, das z.…”
unclassified