1998
DOI: 10.1177/000348949810701103
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Calcium Pyrophosphate Deposition Disease of the Temporal Bone

Abstract: Massive calcium pyrophosphate crystal deposition is a rare disorder that may affect the temporomandibular joint and temporal bone. The diagnosis is difficult, and misdiagnosis as malignancy, particularly chondrosarcoma, is frequent. This can lead to unnecessarily aggressive management. The clinical, radiographic, and pathologic features of this entity are reviewed, and treatment options are discussed.

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Cited by 23 publications
(21 citation statements)
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“…Speziell bei Befall des Kiefergelenks kommt es häufig zur Ausbildung von Pseudotumoren [5], welche klinisch als Raumforderungen der Glandula parotis erscheinen.Radiologisch und histologisch wird nicht selten zunächst die Fehldiagnose eines malignen mesenchymalen Tumors mit entsprechenden Konsequenzen für den Patienten gestellt.…”
Section: Kalziumpyrophosphatarthropathie Des Kiefergelenksunclassified
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“…Speziell bei Befall des Kiefergelenks kommt es häufig zur Ausbildung von Pseudotumoren [5], welche klinisch als Raumforderungen der Glandula parotis erscheinen.Radiologisch und histologisch wird nicht selten zunächst die Fehldiagnose eines malignen mesenchymalen Tumors mit entsprechenden Konsequenzen für den Patienten gestellt.…”
Section: Kalziumpyrophosphatarthropathie Des Kiefergelenksunclassified
“…Die Erkrankung betrifft meist ältere Patienten und überwiegend Frauen [5].Sie zeigt eine pathogenetisch nicht geklärte Prädilekti-on für Faserknorpel, wie er sich auch in Diskus und Gelenkknorpel des Kiefergelenks findet [2]. Dennoch stellt der Befall dieses Gelenks eine Seltenheit dar.…”
Section: Diskussionunclassified
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“…Pyrophosphate tophaceous or pseudotumoral deposits occur primarily in the knees, hips, elbow, and temporal mandibular joint [59,60]. Tophi are also seen in the DIPs, MCPs, acromio-clavicular joints, and less often in bursae and periarticular tissues [2,3].…”
Section: Atypical Presentationsmentioning
confidence: 99%
“…Tophi are also seen in the DIPs, MCPs, acromio-clavicular joints, and less often in bursae and periarticular tissues [2,3]. Cases have also been described with pseudotumors affecting the temporal bone and hip joint [60,61], presenting as pseudotumors, an very rarely as sclerochoroidal calcification [62]. A wris tenosynovitis can occur as an acute or chronic form which results in a carpal tunnel and cubital tunnel syndrome or even tendon rupture [63,65].…”
Section: Atypical Presentationsmentioning
confidence: 99%