2002
DOI: 10.1007/s00104-002-0584-4
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Behandlungskonzepte bei benignen Knochentumoren und tumorsimulierenden Knochenläsionen

Abstract: The indications for surgical treatment of benign bone tumors and tumor-like lesions depend on the biological activity, clinical symptoms and anatomic location of the the lesion. Clinically silent lesions ("leave me alone Lesions") lacking any scintigraphic enhancement and without danger of pathologic fracture or malign transformation only need surveillance and do not require surgery.However, tumors becoming symptomatic, displaying progression after termination of skeletal growth or radiographic signs of malign… Show more

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Cited by 26 publications
(20 citation statements)
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“…For most of the benign tumors, intralesional curettage and subsequent bone filling represents the treatment of choice, maintaining structural integrity and functional stability of the bone and adjacent joint. Depending on the tumor-specific risk of recurrence, adjuvant measures such as phenol instillation or cryotherapy with liquid nitrogen may additionally be applied due to their chemical and physical effects improving the local effect of curettage [ 1 , 5 7 ].…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…For most of the benign tumors, intralesional curettage and subsequent bone filling represents the treatment of choice, maintaining structural integrity and functional stability of the bone and adjacent joint. Depending on the tumor-specific risk of recurrence, adjuvant measures such as phenol instillation or cryotherapy with liquid nitrogen may additionally be applied due to their chemical and physical effects improving the local effect of curettage [ 1 , 5 7 ].…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…complications, the need for reconstructive stabilization and potential functional deficit. The decision is a challenge for the orthopaedic surgeon [ 3 ]. Conventional methods of correcting deformity and limb-length inequality, such as shortening, single or multiple osteotomies or epiphysiodesis are limited in their scope and often unpredictable or unsatisfactory.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Die früher angewendete Bezeichnung "reparatives Riesenzellgranulom" wird aufgrund der destruierenden Charakteristik nicht mehr verwendet [16,30]. Klinisch ist die Unterscheidung zwischen dem zentralen Riesenzellgranulom, das vor allem im Gesichtsschädel auftritt, und dem peripheren Riesenzellgranulom wichtig [16,27]. Das zentrale Riesenzellgranulom kommt seltener vor als ein peripheres Riesenzellgranulom und ist vorwiegend im Unterkiefer (72%) lokalisiert [19,24,31].…”
Section: Riesenzellgranulomunclassified
“…Das zentrale Riesenzellgranulom kommt seltener vor als ein peripheres Riesenzellgranulom und ist vorwiegend im Unterkiefer (72%) lokalisiert [19,24,31]. Als zugrunde liegende Ätiologie der Erkrankung wird ein entzündlicher Prozess auf dem Boden einer Blutung oder einer Traumatisierung angenommen [27]. Die Erkrankung betrifft doppelt soviel Frauen wie Männer, in über 60 % der Fälle beginnt die Krankheit vor dem 30.…”
Section: Riesenzellgranulomunclassified