Search citation statements
Paper Sections
Citation Types
Year Published
Publication Types
Relationship
Authors
Journals
ZUSAMMENFASSUNG Hintergrund Kardiopulmonale Belastungsuntersuchungen auf dem Fahrrad oder Laufband haben in der Erwachsenenmedizin einen hohen Stellenwert. Sie dienen einerseits zur Feststellung der körperlichen Leistungsfähigkeit, andererseits auch zum Beweis oder Ausschluss kardiopulmonaler Erkrankung. In der Kinder- und Jugendmedizin finden sie im Rahmen von wissenschaftlichen Untersuchungen etwa bei kongenitaler Herzerkrankung Anwendung, um den aktuellen Gesundheitszustand zu objektivieren. Dabei wird ihr Stellenwert bei der Behandlung von chronisch kranken Kindern und Jugendlichen gerade im niedergelassenen Bereich noch unterschätzt. Ziel der Arbeit war es, die Indikationen, die Durchführung und die Ergebnisse eines Kollektivs von 100 Patienten einer kinderkardiologischen Praxis darzustellen. Methodik Untersucht wurden 100 konsekutive Patienten (14,2 ± 3,8 Jahre) im Rahmen einer sportwissenschaftlichen Kooperation. Die Untersuchungen wurden standardisiert nach dem Godfrey-Protokoll auf dem Fahrradergometer durchgeführt. Neben der Leistungsfähigkeit in Watt/kg KG wurden die maximale Sauerstoffaufnahme, die respiratorische Austauschrate und die maximale Herzfrequenz erhoben. Ergebnisse 80 % der Patienten hatten eine kardiologische Indikation (26 % angeborene Herzfehler, 39 % erworbene Herzerkrankung, 15 % Rhythmusstörungen). 8 % der Patienten kamen wegen einer Sporttauglichkeit im Rahmen von Leistungssport zur Untersuchung, 6 % mit onkologischer Grunderkrankung, 6 % mit allgemeinpädiatrischen Vorerkrankungen. Alle Patienten konnten problemlos die Untersuchung beenden. Patienten mit angeborenem Herzfehler hatten die niedrigste Sauerstoffaufnahme, gefolgt von Patienten mit onkologischen Erkrankungen. Diskussion In unserem Kollektiv war die Gruppe der kardiologischen Indikation am größten, gefolgt von einem kleinen Anteil von leistungssportlich aktiven Kindern, onkologischen und allgemeinpädiatrischen Patienten. Es wäre ein wünschenswertes Ziel, auch einem größeren Kreis chronisch kranker Kinder basierend auf einer ergospirometrischen Untersuchung ein gezieltes Trainingsprogramm zur Verfügung zu stellen. Daten aus der Erwachsenen-Onkologie zeigen durchaus positive Effekte auf die Morbidität und Mortalität durch strukturierte Sportprogramme.
Background: Due to the increase in survival rates for congenital heart disease (CHD) in the last decades, over 90% of patients today reach adulthood. Currently, there are more than 300,000 adults with CHD (ACHD) living in Germany. They have an increased need for specialized medical care, since almost all ACHD have chronic heart disease and suffer from specific chronic symptoms, risks, and sequelae. Primary care physicians (PCPs) play a crucial role in referring patients to ACHD specialists or specialized institutions. This cross-sectional study is intended to clarify the real-world care of ACHD from the PCP’s perspective. Methods: This analysis, initiated by the German Heart Centre Munich, was based on a 27-item questionnaire on actual ACHD health care practice in Germany from the PCP’s perspective. Results: In total, 767 questionnaires were considered valid for inclusion. The majority of the PCPs were general practitioners (95.9%), and 84.1% had cared for ACHD during the past year. A majority (69.2%) of the PCPs had cared for patients with simple CHD, while 50.6% and 33.4% had cared for patients with moderate and severe CHD, respectively, in all age groups. PCPs treated almost all typical residual symptoms and sequelae, and advised patients regarding difficult questions, including exercise capacity, pregnancy, genetics, and insurance matters. However, 33.8% of the PCPs did not even know about the existence of certified ACHD specialists or centers. Only 23.9% involved an ACHD-specialized physician in their treatment. In cases of severe cardiac issues, 70.8% of the PCPs referred patients to ACHD-certified centers. Although 52.5% of the PCPs were not sufficiently informed about existing structures, 64.2% rated the current care situation as either “very good” or “good”. Only 26.3% (n = 190) of the responding physicians were aware of patient organizations for ACHD. Conclusions: The present study showed that the majority of PCPs are not informed about the ACHD care structures available in Germany. The need for specialized ACHD follow-up care is largely underestimated, with an urgent need for optimization to reduce morbidity and mortality. For the future, solutions must be developed to integrate PCPs more intensively into the ACHD care network.
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.
customersupport@researchsolutions.com
10624 S. Eastern Ave., Ste. A-614
Henderson, NV 89052, USA
Copyright © 2024 scite LLC. All rights reserved.
Made with 💙 for researchers
Part of the Research Solutions Family.