2000
DOI: 10.1007/s004230000165
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Acute appendicitis in late adulthood: incidence, presentation, and outcome. Results of a prospective multicenter acute abdominal pain study and a review of the literature

Abstract: Appendicitis in late adulthood is characterized by a delay in treatment, high perforation rates, and unfavorable outcome parameters, all mutually correlating. Older patients with acute abdominal pain are high-risk patients, unlike their younger counterparts. They have to be clinically evaluated by experienced surgeons within a narrow time margin. The problem of late presentation and/or referral should be addressed, perhaps by education of primary care physicians and the public.

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Cited by 109 publications
(115 citation statements)
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References 23 publications
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“…Lebensjahr. Nur 5-10% der Patienten mit akuter Appendizitis sind älter als 60 Jahre [17]. Dieses Patientenkollektiv bedarf besonderer Aufmerksamkeit, da häu-figer schwere und z. T. tödliche Komplikationen auftreten.…”
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“…Lebensjahr. Nur 5-10% der Patienten mit akuter Appendizitis sind älter als 60 Jahre [17]. Dieses Patientenkollektiv bedarf besonderer Aufmerksamkeit, da häu-figer schwere und z. T. tödliche Komplikationen auftreten.…”
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“…Dieses Patientenkollektiv bedarf besonderer Aufmerksamkeit, da häu-figer schwere und z. T. tödliche Komplikationen auftreten. Die Komplikationsrate bei den über 60-jährigen Patienten ist im Schnitt 2,5fach hö-her als bei jungen Patienten (15-30 Jahre) und die Letalität ist um das 12fache erhöht [17]. Die Perforationsrate ist mit 30-50% signifikant hö-her als bei jüngeren Patienten [9,17].…”
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“…Abdominal CT scan is frequently required for diagnostic clarification of abdominal pain in elderly or a non-typical case. 8 If the preoperative diagnosis is fairly certain, the surgeon will probably choose a small rt iliac fossa incision. 9 It is difficult to remove subhepatic appendix through Mc Burney's incision.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…3 Mass is composed of the oedematous portions of small bowl, oedematous caecal wall and greater omentum. 4 By fifth day the lump organized with well margins while during 5-10 days the swelling either becomes increase in size leads to appendix abscess or reduces and disappears slowly as inflammation subsides.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%