Abstract:Background
The BNT162b2 mRNA (Pfizer–BioNTech) and ChAdOx1 nCoV-19 (Oxford–AstraZeneca) COVID-19 vaccines have shown high efficacy against disease in phase 3 clinical trials and are now being used in national vaccination programmes in the UK and several other countries. Studying the real-world effects of these vaccines is an urgent requirement. The aim of our study was to investigate the association between the mass roll-out of the first doses of these COVID-19 vaccines and hospital admissions for… Show more
“…EAVE II is a Scotland-wide COVID-19 surveillance platform that has been used to track and forecast the epidemiology of COVID-19, inform risk stratification, and investigate vaccine effectiveness and safety. 1 , 2 , 3 , 4 It comprises national health-care datasets on 5·4 million people (about 99% of the Scottish population) linked through Scotland's unique Community Health Index number.…”
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confidence: 99%
“…Building on methods that have previously been described in detail, we defined a COVID-19 hospital admission as being within 14 days of testing positive for SARS-CoV-2. 3 , 5 Individuals who tested positive within 2 days after a hospital admission were also included. Individuals tested during a hospital stay from day 3 onwards were excluded.…”
“…EAVE II is a Scotland-wide COVID-19 surveillance platform that has been used to track and forecast the epidemiology of COVID-19, inform risk stratification, and investigate vaccine effectiveness and safety. 1 , 2 , 3 , 4 It comprises national health-care datasets on 5·4 million people (about 99% of the Scottish population) linked through Scotland's unique Community Health Index number.…”
mentioning
confidence: 99%
“…Building on methods that have previously been described in detail, we defined a COVID-19 hospital admission as being within 14 days of testing positive for SARS-CoV-2. 3 , 5 Individuals who tested positive within 2 days after a hospital admission were also included. Individuals tested during a hospital stay from day 3 onwards were excluded.…”
“…Although insufficient selective pressure due to a lower dose theoretically increases the likelihood that a resistant viral strain emerges, so too does actively choosing not to maximise vaccine availability. 9 Real-world data support an activist approach to vaccine dosing 4 , 5 and, to our knowledge, no vaccine-resistant strains have emerged in the UK. We all must acknowledge that even in the best of pandemic circumstances—infinite vaccine supply allowing for strict adherence to dosing guidance from randomised controlled trials—the emergence of a vaccine-resistant viral strain is a known unknown.…”
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confidence: 89%
“…Similarly, the best available evidence for extending the interval between doses of mRNA vaccines comes from (overwhelmingly successful) calculated risk-taking in the UK. 4 , 5 Early attention to dose and timing strategies would have facilitated population vaccination strategies and benefited those tasked with crafting policy.…”
“…Dabei zeigte sich im schottischen Register mit 5,4 Mio. Personen bereits nach der ersten Schutzimpfung mit der AstraZeneca-Vakzine ein Rückgang in der COVID-19-bezogenen Hospitalisationsrate um 95 % [ 17 ].…”
Section: Wirksamkeit Der Zugelassenen Covid-19-impfstoffeunclassified
ZusammenfassungPatient*innen mit Krebserkrankungen haben ein erhöhtes Risiko, schwere Verläufe einer COVID-19-Erkrankung zu erleiden. Spezifische Schutzmaßnahmen inkl. der COVID-19-Impfungen sind daher hier von besonderer Bedeutung. Eine durch Therapie und Grunderkrankung oftmals bedingte Abwehrschwäche kann jedoch eine Herausforderung für Impfstrategien bei diesen Patient*innen darstellen. Aktuell sind in Deutschland vier COVID-19-Impfstoffe zugelassen, zwei mRNA- und zwei vektorbasierte Impfstoffe, die alle eine sehr gute Wirksamkeit gegen schwere Krankheitsverläufe zeigen. Hinsichtlich des Wirkmechanismus ist allen vier Impfstoffen die Induktion einer Produktion virusspezifischer Proteine in menschlichen Zellen gemeinsam mit nachfolgender Aktivierung einer adaptiven Immunantwort. Für Krebspatient*innen und medizinisches Personal wird die Impfung priorisiert empfohlen. Ein optimaler Zeitpunkt für die Impfung bei Neuerkrankten scheint vor Beginn einer Tumortherapie zu sein. Aufgrund des erhöhten Risikos von Krebspatient*innen für schwere Verläufe von COVID-19 wird die Impfung jedoch auch unter laufender Tumortherapie empfohlen. Die Impfantwort ist hier allerdings möglicherweise reduziert. In den besonderen Konstellationen einer vorherigen Stammzelltransplantation oder einer B‑Zell-depletierenden Therapie wird nach Möglichkeit ein mehrmonatiger Abstand zwischen Therapie und Impfung empfohlen, da hier ansonsten mit einer deutlich reduzierten Impfantwort gerechnet werden muss. Wenn sich erste Hinweise auf nur eine geringe Serokonversion bei Krebspatient*innen nach einmaliger Impfung bestätigen, können zukünftige Empfehlungen in Richtung mehrfacher Impfungen bei diesen Patient*innen gehen.
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