Abstract:This is a prospective cohort study with the objective to describe psychiatric disorders, such as any mood and anxiety disorders, in both women and men five years after assisted reproductive technology (ART). The Primary Care Evaluation of Mental Disorders (PRIME-MD) questionnaire, based on the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV), was used as the diagnostic tool to evaluate psychiatric disorders. Logistic regression analysis was used to calculate odds ratios (ORs) and confidence inter… Show more
“…The majority of users of fertility-related forums are women (Malik & Coulson, 2008 ; Sormunen et al, 2020 ). Forums may be particularly beneficial to those with mental health problems (Kummervold et al, 2002 ), which may be heightened among patients undergoing fertility treatment (Volgsten, Schmidt, Skoog Svanberg, Ekselius, & Sundström Poromaa, 2019 ). Furthermore, people who have used traditional mental health services (i.e.…”
Background: Feelings of loss, shame and stigmatization, reduced quality of life, isolation and loneliness are common among men and women with infertility. Fertility patients may seek peer mentoring and support, specifically through the use of online forums, to fulfil their needs for shared experience and guidance through the fertility treatment process. Objective: To assess the use and benefits of an online fertilityrelated peer support forum through two research questions: (1) do socio-demographics, stress, and anxiety differ between posters on the forum, lurkers who read messages but did not post, and people who chose not to use it?; and (2) how did forum users describe their experiences? Design: A sample of 220 male and female fertility patients aged 23-54 years old (M = 35.51, SD = 4.94) were recruited at fertility clinics in Montreal and Toronto, Canada, to test a mobile application called 'Infotility'. They answered questionnaires before and after being given access to Infotility for eight weeks. The peer support forum was accessible through the Infotility dashboard. Main Outcome Measures: Psychological distress was measured through the 4-item Perceived Stress Scale and the Generalized Anxiety Disorder 7-item Scale. Experiences using the forum were assessed through open-ended questions and in-depth interviews. Results: Participants with heightened psychological distress were more likely to become posters rather than lurkers or non-users and reported less distress after using the forum. Forum users appreciated the opportunity to share their experiences with others in similar situations.
“…The majority of users of fertility-related forums are women (Malik & Coulson, 2008 ; Sormunen et al, 2020 ). Forums may be particularly beneficial to those with mental health problems (Kummervold et al, 2002 ), which may be heightened among patients undergoing fertility treatment (Volgsten, Schmidt, Skoog Svanberg, Ekselius, & Sundström Poromaa, 2019 ). Furthermore, people who have used traditional mental health services (i.e.…”
Background: Feelings of loss, shame and stigmatization, reduced quality of life, isolation and loneliness are common among men and women with infertility. Fertility patients may seek peer mentoring and support, specifically through the use of online forums, to fulfil their needs for shared experience and guidance through the fertility treatment process. Objective: To assess the use and benefits of an online fertilityrelated peer support forum through two research questions: (1) do socio-demographics, stress, and anxiety differ between posters on the forum, lurkers who read messages but did not post, and people who chose not to use it?; and (2) how did forum users describe their experiences? Design: A sample of 220 male and female fertility patients aged 23-54 years old (M = 35.51, SD = 4.94) were recruited at fertility clinics in Montreal and Toronto, Canada, to test a mobile application called 'Infotility'. They answered questionnaires before and after being given access to Infotility for eight weeks. The peer support forum was accessible through the Infotility dashboard. Main Outcome Measures: Psychological distress was measured through the 4-item Perceived Stress Scale and the Generalized Anxiety Disorder 7-item Scale. Experiences using the forum were assessed through open-ended questions and in-depth interviews. Results: Participants with heightened psychological distress were more likely to become posters rather than lurkers or non-users and reported less distress after using the forum. Forum users appreciated the opportunity to share their experiences with others in similar situations.
“…2) Der Anteil an belasteten Frauen war hoch, möglicherweise weil sich belastete Personen eher für eine entsprechende Intervention interessieren als unbelastete 14 18 . Zudem befand sich der Großteil der Paare während der Studie in reproduktionsmedizinischer Behandlung, was insbesondere für Frauen einen zusätzlichen Stressfaktor darstellt 4 13 14 . 3) Letztlich ist anzunehmen, dass sozioökonomische Ressourcen wiederholte reproduktionsmedizinische Behandlungen ermöglichten und somit die kumulative Wahrscheinlichkeit für Schwangerschaften in dieser Stichprobe hoch war.…”
Section: Diskussionunclassified
“…2) Der Anteil an belasteten Frauen war hoch, möglicherweise weil sich belastete Personen eher für eine entsprechende Intervention interessieren als unbelastete [14,18]. Zudem befand sich der Großteil der Paare während der Studie in reproduktionsmedizinischer Behandlung, was insbesondere für Frauen einen zusätzlichen Stressfaktor darstellt [4,13,14]. Im Vergleich zur Heidelberger Studie [26] zeigten Frauen in dieser Studie eine deutlichere Abnahme der psychischen Belastung.…”
Section: Interventionunclassified
“…Möglicherweise führte der bewältigungsorientierte Ansatz von FERTIFIT zu mehr Selbstwirksamkeit und zu einer stärkeren Abnahme der psychischen Belastung. Da die Geburtsrate bei 57 % lag, kann nicht ausgeschlossen werden, dass die Abnahme der Belastung bei Frauen stärker mit der Entlastung durch die Schwangerschaft als mit der Intervention zusammenhängt [4,13]. Basierend auf der Annahme einer zunehmenden Belastung über die Zeit hinweg [7] kann die Stabilität der Belastungswerte bei Männern als positiv gedeutet werden, allerdings wurde (1) in einigen Studien keine Zunahme der psychischen Belastung über den zeitlichen Verlauf hinweg festgestellt [8] und (2) bedürfte eine solche Interpretation eines Designs mit einer Kontrollgruppe.…”
Section: Datenanalyseunclassified
“…Daher wird die Anwendung spezifischer Maße für den Einsatz in Praxis und Forschung empfohlen [9,10]. Die infertilitätsbedingte Belastung ist mit der allgemeinen psychischen Belastung [11] und insbesondere mit Symptomen der Angst und Depressivität assoziiert [12], wobei reproduktionsmedizinische Behandlungen einen zusätzlichen Stressfaktor darstellen [4,13,14]. Infertilität wirkt als dyadischer Stressor auf beide Partner und ist mit partnerschaftlichem Stress und einer erhöhten Wahrscheinlichkeit für Trennung assoziiert [12].…”
Zusammenfassung
Einleitung Weltweit schwankt die Prävalenz für
Infertilität zwischen 4–17% und in westlichen
Ländern ist rund eins von sieben Paaren mit Kinderwunsch betroffen. Das
Erleben einer Infertilität ist mit einer erhöhten
Wahrscheinlichkeit für psychische und partnerschaftliche Belastungen
assoziiert, wobei sich Partner einer Paarbeziehung in ihrem Befinden gegenseitig
beeinflussen. Dennoch ist die Versorgungslücke für betroffene
Paare groß. In dieser Pilotstudie wird eine praktikabel umsetzbare,
bedarfsorientierte und kognitiv-verhaltenstherapeutische Intervention
für Paare mit Infertilität vorgestellt, die die
partnerschaftliche Bewältigung typischer Problembereiche fördern
und einer zunehmenden Belastung entgegenwirken soll.
Material und Methoden Insgesamt nahmen 21 heterosexuelle Paare an dieser
Studie mit Eigen-Warte-Kontrollgruppendesign teil. Die Intervention beinhaltete
bedarfsabhängig 5–10 paartherapeutische Sitzungen. Die
psychische und infertilitätsbedingte Belastung, die
Partnerschaftsqualität, sowie die Anwendung von individuellen und
partnerschaftlichen Ressourcen wurden zu vier Messzeitpunkten (M1=vor
Wartekontrollphase, M2=vor Intervention, M3=nach Intervention,
M4=nach Katamnese) mittels Fragebögen erhoben.
Ergebnisse Bei Frauen besserten sich die psychische und
infertilitätsbedingte Belastung, und sie griffen auf mehr Ressourcen
zurück, die zum Wohlbefinden und zur aktiven Problembewältigung
und Emotionsregulation beitragen. Während des Interventionszeitraumes
kam es bei Männern zu einem zunehmenden Erleben hilfreicher
Unterstützung, und sowohl bei Männern als auch bei Frauen zu
einem häufigeren Einsatz partnerschaftlicher Copingstrategien. Die
Evaluation zeigte, dass die Teilnehmenden sehr zufrieden waren mit der
Intervention insgesamt und mit der erhaltenen Unterstützung.
Diskussion Die Befunde deuten auf eine gute Durchführbarkeit und
Akzeptanz dieser Intervention in der psychotherapeutischen Praxis hin und
liefern erste Hinweise auf mögliche erwünschte Effekte, die
allerdings aufgrund des Studiendesigns und der vorliegenden Limitationen nicht
eindeutig auf die Intervention zurückgeführt werden
können.
Schlussfolgerung Die Stärke der vorliegenden Studie liegt in der
Vorstellung eines in der psychotherapeutischen Praxis gut anwendbaren
paartherapeutischen Konzepts, das bedarfsgerecht angeboten werden kann.
Für die Überprüfung der gefundenen Effekte ist eine
anschließende größer angelegte klinische Studie mit
randomisiert-kontrolliertem Design notwendig.
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