SUMMARY
Changes in the acid‐base balance of the maternal blood, infant blood and amniotic fluid, as well as their correlations, were followed at delivery in three groups of patients. In two, i.e. Caesarean‐section groups anaesthetized by standardized general technique, one (Group A, 12 patients) represented normal women in confinement, whose infants showed no signs of asphyxia, and the other (Group B, 12 patients) consisted of mothers with pre‐existing evidence of placental insufficiency or Fentany1 asphyxia. The third group (C, 11 patients) consisted of normal multiparae in whom delivery by the vaginal route was uncomplicated.
In umbilical arterial blood samples taken from the infants immediately at birth, there were no differences between the normal and pathological Caesarean‐section groups. In both these groups, however, the metabolic acidosis was noticeably more severe than in the infants delivered by the vaginal route.
The difference in base excess between blood samples from the mother and child taken at birth deviates noticeably from that in the groups with Caesa‐rean section on one hand and the group with delivery by the vaginal route on the other, and the correlation between the base‐excess values of mother and child occurring in Group C (see fig. 1) is not observed in the Caesarean‐semklction groups. The causes and significance of this fact are discussed. Fifteen minutes after birth, the infants in the group delivered by the vaginal route display definite biochemical depression compared with the infants delivered by Caesarean section, but neonatal depression, as judged on the basis of the Apgar score, was no longer in evidence in any group.
ZUSAMMENFASSUNG
Bei drei Gruppen von Patientinnen wurden unter der Geburt die Säure‐Basen‐Verschiebungen im mütterlichen und im kindlichen Blut, in der Amnion‐flüssigkeit, sowie deren Korrelationen verfolgt. Von den zwei Kaiserschnitt‐Gruppen, die mit einer standardisierten Allgemeinmethode narkotisiert wurden, betraf die eine (Gruppe A, 12 Fälle) normale Gebärende, deren Kinder keine Asphyxiezeichcn boten, wahrend die andere (Gruppe B, 12 Falle) sich aus Müttern mit Plazentarinsuffizienz oder foetaler Asphyxie zusammensetzte. Die dritte Gruppe (C, 11 Patientinnen) bestand aus normalen Mehrgebärenden, bei denen unkomplizierte vaginale Entbindungen erfolgten.
In den aus Nabelarterie unmittelbar bei der Geburt entnommenen Blut‐proben zeigte sich kein Unterschied zwischen den normalen und den patholo‐gischen Kaiserschnittgruppen. In beiden diesen Gruppen fand sich jedoch eine merklich ausgeprägtere metabolische Azidose als bei den vaginal entbundenen Kindern.
Der Unterschied der Baseniiberschusswerte (B.E.) zwischen den mütterlichen und kindlichen Blutproben weicht bei den Sektio‐Gruppen deutlich von dem der Vaginalgeburten‐Gruppe ab und die Korrelation, die zwischen den miitterlichen und den kindlichen Basenüberschusswerten in der Gruppe C bestand (Abb. 1), wurde bei den Kaiserschnittgruppen nicht beobachtet.
Ursachen und Bedeutung dieser Bcfunde werden diskutiert. Fünf...